Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Prowadzę biuro rachunkowe, mam zamiar zmienić siedzibę. Jakie obowiązki informacyjne są z tym związane dla mnie, a jakie dla moich klientów? 

ODPOWIEDŹ

W przypadku zmiany danych adresowych biura rachunkowego, zarówno biuro jak i klienci powinni w terminie 7 dni zgłosić zmiany na formularzu CEIDG-1 w formie dokumentu elektronicznego lub papierowego.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorca składając wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zobowiązany jest wskazać takie adresy jak np.: adres zamieszkania, adres miejsca zameldowania wnioskodawcy, główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej, adres do doręczeń, dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej, adres przechowywania dokumentacji rachunkowej, adres pełnomocnika. Każdorazowo, gdy nastąpi zmiana adresu firmy należy dokonać aktualizacji danych poprzez złożenie formularza CEIDG-1, zaznaczając w części 01 Rodzaj wniosku pkt 2 „wniosek o zmianę wpisu w CEIDG” i wpisując nowy adres siedziby.

Termin na dokonanie aktualizacji danych i dostarczenie wniosku to 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Przy czym wniosek można złożyć np.:

  • osobiście (w dowolnym urzędzie miasta/gminy na terenie całego kraju),

  • przesłać drogą elektroniczną np. ze strony ministerialnej,

  • za pośrednictwem pełnomocnika, np. biura rachunkowego, które prowadzi księgowość firmy (pełnomocnictwo należy złożyć we właściwym urzędzie miasta lub gminy).

Zmiany wprowadzone w CEIDG są automatycznie przekazywane do właściwego urzędu skarbowego i ZUS. Tak więc przedsiębiorca nie musi wypełniać dodatkowych wniosków w tym zakresie.

Zatem, w przypadku zmiany adresu siedziby, biuro rachunkowe ma obowiązek w terminie 7 dni do złożenia aktualizacji danych na formularzu CEIDG-1. Jeżeli biuro rachunkowe posiada odpowiednie pełnomocnictwo, to także składa ten formularz w imieniu klientów. Jeżeli nie, to klienci są zobowiązani do samodzielnego złożenia wniosku, również w terminie 7 dni, wpisując nowy adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: brak.

Karol Zen

Podstawa prawna: art.26,28 i 30 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej.