Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

February 2, 2014

Obowiązek zwrotu odliczonej ulgi za kasę rejestrującą

0 937

W dniu 4 grudnia 2011 roku rozpoczęłam działalność gospodarczą prowadząc sklepy monopolowe i stosując ewidencję za pomocą 3 kas fiskalnych. Z dniem 1 czerwca 2013 r. do jednego z punktów nastąpiło włamanie, skradziono towar i kasę fiskalną. W związku ze spadającymi obrotami zmniejszyłam również rozmiary drugiego sklepu, pozostawiając jedno stanowisko sprzedaży. O kradzieży kasy zawiadomiłam Urząd Skarbowy, powiadomiłam też o przeznaczeniu drugiej kasy na kasę rezerwową. Czy muszę oddać ulgi odliczone od tych kas?

ODPOWIEDŹ

Nie, od kasy zgłoszonej jako kasa rezerwowa nie ma obowiązku zwrotu ulgi, pod warunkiem, iż była poddana ona obowiązkowemu przeglądowi technicznemu w określonym w rozporządzeniu terminie i w okresie 3 lat od daty rozpoczęcia ewidencjonowania nie zostanie zlikwidowana działalność

Tak, w przypadku kradzieży kasy powstanie obowiązek zwrotu odliczonej ulgi w związku z tym, iż w okresie 3 lat od daty rozpoczęcia ewidencjonowania nastąpiło zaprzestanie jej używania.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art.111 ust.6 ustawy podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.

Z kolei z §6 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania: zaprzestaną działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy o VAT, dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w §2 i 3. Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, których dotyczą okoliczności wymienione powyżej oraz w art.111 ust.6 ustawy o VAT (§6 ust.2).

Zmiana sposobu używania kasy podstawowej jako rezerwowej nie ma w takim przypadku znaczenia, ponieważ podatnik, biorąc pod uwagę charakter swojej działalności sam określa ilość koniecznych do prawidłowego ewidencjonowania kas podstawowych i rezerwowych. Najważniejsze jest , aby kasy rezerwowe spełniały takie same kryteria i warunki techniczne jak kasy podstawowe oraz aby podatnik stosujący takie kasy wykonywał swoje obowiązki, w tym dokonywał w obowiązującym terminie przeglądów technicznych oraz zawiadomił naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zmianie przeznaczenia kasy z trybu pracy kasy podstawowej na kasę rezerwową. Takie zawiadomienie będzie potwierdzeniem faktu, iż od tego momentu obroty na kasie będą ewidencjonowane tylko w przypadku awarii kasy podstawowej. Z pytania nie wynika czy dokonywała Pani w obowiązującym terminie przeglądów technicznych, zakładamy że tak, wobec powyższego, jeżeli w okresie 3 lat od daty rozpoczęcia ewidencjonowania nie zostanie zlikwidowana działalność, to od kasy zgłoszonej jako kasa rezerwowa nie będzie Pani obowiązana dokonać zwrotu odliczonej ulgi.

Aby udzielić odpowiedzi na pytanie w zakresie zwrotu ulgi za kasę, która została Pani skradziona, należy przeanalizować cytowany wyżej przepis art.111 ust.6 ustawy o VAT, a dokładnie znaczenie użytego w tym artykule terminu „zaprzestanie użytkowania”. Termin ten nie został zdefiniowany ani w przytoczonym powyżej rozporządzeniu dot. odliczeń, ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z tym słownikiem wyraz „używać” oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż nie ma znaczenia z jakich przyczyn podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - czy zaprzestanie używania było wynikiem zdarzenia losowego lub wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania. Żaden bowiem przepis nie zwalnia z obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej podatników, którzy z przyczyn niezależnych od siebie i niezawinionych, utracili kasy rejestrujące, np. w przypadku kradzieży, spalenia lub innego zdarzenia losowego.

Podsumowując - kradzież kasy, zgodnie z powołanymi przepisami należy traktować jako zaprzestanie jej używania a ponieważ od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania do dnia kradzieży nie upłynęły trzy lata, to ulgę odliczoną od tej kasy należy zwrócić.

Wioletta Gramis