Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

February 28, 2012

Obowiązek zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej

0 918

1 lutego 2010 roku rozpoczęłam działalność gospodarczą. Tego samego dnia zainstalowałam i ufiskalniłam dwie kasy rejestrujące oraz rozpoczęłam ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za ich pomocą. W deklaracji VAT-7 za luty 2010 roku dokonałam odliczenia kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w kwocie 2 x 700 zł = 1.400 zł. Jednakże, w związku z małą opłacalnością prowadzonej działalności, z dniem 31 marca 2012 roku zamierzam ją zlikwidować i zaprzestać ewidencjonowania. W lutym 2012 roku byłam zobowiązana do dokonania przeglądu technicznego kas, ale ze względów finansowych nie dokonałam tego. Czy będę musiała zwrócić odliczone ulgi z tytułu zakupu kas fiskalnych i w jakim terminie?

ODPOWIEDŹ

Tak, będzie Pani zobowiązana do zwrotu odliczonej ulgi, w deklaracji za luty 2012 roku, składanej do dnia 25 marca 2012 roku.

UZASADNIENIE

W działalności gospodarczej podatnika mogą wystąpić zdarzenia, które spowodują obowiązek zwrotu odliczonych wcześniej ulg na zakup kas rejestrujących, pomimo że w momencie ich odliczenia zostały spełnione wszystkie określone przepisami warunki.

Zgodnie z art.111 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, jeśli w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

• zaprzestanie używania kas,

• nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,

• naruszy warunki związane z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie z §6 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących wynika, że Podatnik jest obowiązany zwrócić ulgę także wówczas, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

• zaprzestanie działalności,

• nastąpi otwarcie likwidacji,

• zostanie ogłoszona upadłość,

• nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych,

• dokona odliczenia z naruszeniem warunków odliczenia, o których mowa w § 2 i 3 tego rozporządzenia, np. w przypadku nieterminowego rozpoczęcia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej, braku pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, braku dowodu zapłaty za kasę.

Obowiązek zwrotu otrzymanych kwot dotyczy tylko tych kas, z którymi związane są zdarzenia, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy oraz w przypadkach wymienionych powyżej w pkt 4 i 5 (§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia). Zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w myśl §6 ust.3 pkt 1a ww. rozporządzenia należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza się za okresy miesięczne.

W przedstawionej przez Panią sytuacji nastąpiły okoliczności powodujące utratę prawa do odliczenia ulg z tytułu zakupu kas fiskalnych i jednocześnie powstanie obowiązku zwrotu kwot odliczonych w deklaracji VAT-7 za luty 2010 roku. Gdyby w obowiązującym terminie (tj. w dniu 01.02.2012r.) został dokonany obowiązkowy przegląd techniczny przez właściwy serwis, to zwrotu odliczonych ulg należałoby dokonać w deklaracji VAT-7 za marzec 2012 roku (czyli miesiąc, w którym nastąpi zaprzestanie używania kas), składanej do 25 kwietnia 2012 roku.

Jednakże, w przedstawionym stanie faktycznym nie został zachowany termin wynikający z zapisu § 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, który określa, iż kasa rejestrująca musi być zgłaszana do obowiązkowego przeglądu technicznego co 24 miesiące. Termin obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej jest ściśle określony w przepisach ustawy o VAT. W rezultacie należy więc do kategorii terminów materialnoprawnych, które nie podlegają przywróceniu. Przywrócenie terminu nie jest możliwe nawet wówczas, gdyby do jego uchybienia doszło w sytuacji wyjątkowej dla Podatnika, w tym np. na skutek działania czynnika, na który Podatnik nie miał wpływu. Oznacza to zatem, że jeżeli Podatnik spóźni się z wykonaniem obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, to złożenie pisma wyjaśniającego okoliczności, w jakich doszło do naruszenia terminu, nie spowoduje jego przywrócenia przez urząd skarbowy. W przypadku uchybienia terminowi przeglądu kasy fiskalnej (pierwszego po ufiskalnieniu), podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonej ulgi, przy czym rozliczenia z tego tytułu musi dokonać bez wezwania urzędu skarbowego.

Reasumując powyższe, w związku z zaniechaniem dokonania obowiązkowego przeglądu technicznego, na podstawie zapisu art. 111 ust. 6 ustawy o VAT obowiązek zwrotu odliczonych ulg powstanie wcześniej, bo już w deklaracji za luty 2012 roku, składanej do 25 marca 2012 roku. Obowiązek zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej nie jest jedynym negatywnym skutkiem opóźnienia lub całkowitego braku przeglądu technicznego kasy. W takiej sytuacji Podatnik może być również narażony na konsekwencje, które wynikają z odpowiedzialności karnej skarbowej. W celu uniknięcia tej odpowiedzialności warto złożyć do urzędu skarbowego pismo w sprawie zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego, tzw. czynny żal, zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 10 września 1999 roku kodeks karny skarbowy.

Wioletta Gramis