Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

WAŻNE TEMATY

August 2, 2015

Obowiązki i uprawnienia podatników oraz organów podatkowych podczas kontroli podatkowej

0 1150

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą co jakiś czas są kontrolowani przez organ podatkowy. Kontrola podatkowa najczęściej wzbudza niepokój i niepewność, dlatego też warto poznać czym jest kontrola podatkowa, jaki jest jej cel, jakie są zasady i jak przebiega oraz jakie uprawnienia i obowiązki ma podatnik, a także organ podatkowy. Wiedza ta pozwala na dobre przygotowanie się do kontroli. W niniejszym artykule chcielibyśmy w szczególności zwrócić Państwa uwagę na uprawnienia i obowiązki podatnika oraz organu podatkowego podczas kontroli podatkowej.

1. Kontrola podatkowa - definicja, cel, procedura

1.1. Cel i definicja kontroli

Celem kontroli jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego (art. 281 §2 ustawy Ordynacja podatkowa), np.:

  • - czy podatnik prawidłowo wystawia i przechowuje przez określony ustawowo czas faktury, rachunki, dokumentację dodatkową,

  • - czy podatnik w sposób rzetelny prowadzi i przechowuje przez określony ustawowo czas księgi podatkowe, ewidencje, rejestry,

  • - czy podatnik prawidłowo wypełnia deklaracje, zeznania, informacje podatkowe i czy składa je w ustawowym terminie,

  • - czy podatnik prawidłowo prowadzi ewidencję na kasie fiskalnej,

  • - czy podatnik w terminie reguluje zobowiązania podatkowe.

Kontrola podatkowa to kontrola prowadzona na podstawie art.281 - 292 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa przez organy podatkowe pierwszej instancji, którymi są:

  • - naczelnik urzędu skarbowego,

  • - naczelnik urzędu celnego,

  • - wójt,

  • - burmistrz (prezydent miasta),

  • - starosta,

  • - marszałek województwa,

  • - oraz w niektórych przypadkach minister finansów, dyrektor izby skarbowej i dyrektor izby celnej, stosownie do ich właściwości.

W praktyce kontrolę podatkową przeprowadzają pracownicy upoważnieni przez organ podatkowy. Kontrolę przeprowadza co najmniej dwóch kontrolujących.

1.2. Wszczęcie kontroli

Zgodnie z art.282 Ordynacji, kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu. Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu lub osobie upoważnionej do ich reprezentowania w zakresie kontroli podatkowej imiennego upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej (art. 284 §1 Ordynacji podatkowej).

Kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu kontrolowanemu lub osobie upoważnionej do jego reprezentowania jedynie legitymacji służbowej w przypadku, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia (art.284a §1 Ordynacji podatkowej). W razie nieobecności wskazanych osób, kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji pracownikowi kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący pracownikiem organu prowadzącego kontrolę (art.284a §1a Ordynacji podatkowej). W takim przypadku kontrolujący są zobowiązani do doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli. W razie naruszenia tego obowiązku, dokumenty z czynności kontrolnych nie będą stanowiły dowodu w postępowaniu podatkowym (art.284a §2 i 3 Ordynacji podatkowej).

1.3. Miejsce prowadzenia czynności kontrolnych

Zgodnie z art. 285, 285a i 285b Ordynacji podatkowej czynności kontrolne prowadzone są w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wskazanej (chyba, że kontrolowany zrezygnuje z prawa uczestniczenia w tych czynnościach) w godzinach prowadzenia działalności, a jeżeli kontrolowany w trakcie kontroli skrócił ten czas - przez 8 godzin dziennie:

  • w siedzibie kontrolowanego,

  • w innym miejscu przechowywania dokumentacji,

  • w miejscach związanych z prowadzoną przez niego działalnością,

  • w siedzibie organu podatkowego, za zgodą kontrolowanego,

W przypadku gdy księgi podatkowe są prowadzone lub przechowywane poza siedzibą kontrolowanego, jest on zobowiązany, na żądanie kontrolującego, zapewnić dostęp do tych ksiąg – w swojej siedzibie albo w miejscu ich prowadzenia lub przechowywania, jeżeli udostępnienie ich w siedzibie może w znacznym stopniu utrudnić prowadzenie bieżącej działalności.

Przykład 1

Firma „A” otrzymała zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli przez US za I kwartał 2015 roku. „A” dodatkowo otrzymała wezwanie o dostarczenie wszystkich dokumentów za ten okres do US. US może przeprowadzić kontrolę w swojej siedzibie jedynie za zgodą „A”.

1.4. Zakończenie kontroli podatkowej

Zgodnie z art. 284b §1 Ordynacji podatkowej kontrola powinna zostać zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu. O każdym przypadku niezakończenia kontroli w powyższym terminie kontrolujący powinien zawiadomić na piśmie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin jej zakończenia, a dokumenty dotyczące czynności kontrolnych dokonanych po upływie tego terminu w przypadku braku wskazania nowego terminu zakończenia kontroli nie stanowią dowodu w postępowaniu podatkowym (art.284b §2 i 3).

Zgodnie z art. 291 §4 Ordynacji podatkowej kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli. Protokół kontroli, dokumentujący jej przebieg, jest sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden jest doręczany kontrolowanemu (art. 290 §6 Ordynacji podatkowej).

WAŻNE: Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu kontroli, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie wnioski dowodowe.

Zastrzeżenia do protokołu kontrolujący jest obowiązany rozpatrzyć oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym (art. 291 §2 Ordynacji podatkowej).

PAMIĘTAJ: Uprawnienie do skorygowania deklaracji podatkowych ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej – w zakresie objętym tą kontrolą (art. 81b §1 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Przykład 2

W firmie „B” w lipcu 2015 roku wszczęto kontrolę podatkową w zakresie VAT za maj 2015 roku w trakcie której wykryto nieprawidłowości. „B” zgadza się z wykrytymi nieprawidłowościami i chce naprawić błąd poprzez złożenie korekty deklaracji VAT. Zakończenie kontroli planowane jest na 10 sierpnia.

W tej sytuacji na etapie kontroli „B” nie może skorygować deklaracji VAT. Kontrola zostanie zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli i w tym dniu najwcześniej „B” może złożyć korektę deklaracji VAT za maj.

Przykład 3

Firma „C” otrzymała protokół kontroli 24 lipca 2015 roku, który zawiera szereg nieprawidłowości. „C” nie zgadza się z tymi nieprawidłowościami. W tym przypadku „C” może złożyć zastrzeżenia do protokołu do dnia 7 sierpnia.

2. Obowiązki i uprawnienia podatnika w toku kontroli podatkowej

2.1. Obowiązki kontrolowanego

Obowiązki kontrolowanego określa Ordynacja podatkowa (OP), a także ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Z art.287 Ordynacji podatkowej oraz art.81 i art.81a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g.) wynika, że do obowiązków kontrolowanego należą:

  • umożliwienie nieodpłatnego filmowania, fotografowania, dokonywania nagrań dźwiękowych oraz utrwalania stanu faktycznego za pomocą innych nośników informacji, jeżeli uzyskany materiał może stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,

  • nieodpłatne przedstawienie, na żądanie kontrolującego, tłumaczenia na język polski sporządzonej w języku obcym dokumentacji dotyczącej spraw będących przedmiotem kontroli,

  • udzielanie w wyznaczonym terminie wszelkich wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli i dostarczanie w wyznaczonym terminie żądanych dokumentów,

  • zapewnienie kontrolującym warunków do pracy, a w tym w miarę możliwości udostępnienie samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów,

  • osoby upoważnione do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw, pracownicy oraz osoby współdziałające z kontrolowanym są obowiązani udzielić wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, w zakresie wynikającym z wykonywanych czynności lub zadań,

  • jeżeli w toku kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości, kontrolowany ma obowiązek zawiadomienia organu podatkowego o każdej zmianie swojego adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia kontroli podatkowej; w razie niedopełnienia tego obowiązku postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego uznaje się za doręczone pod adresem, pod który doręczono protokół kontroli (art.291b O.P.),

  • przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli (książka może mieć formę zbioru dokumentów, służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności, może być prowadzona w formie elektronicznej, zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli, przedsiębiorca jest obowiązany dokonywać w niej wpisu informującego o wykonaniu zaleceń pokontrolnych lub o ich uchyleniu przez organ kontroli albo organ nadrzędny albo sąd administracyjny) – art.81 u.s.d.g.,

  • przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli w przypadku wszczęcia kontroli, natomiast jeśli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli, wówczas jest zwolniony z tego obowiązku, ale w takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia jej zwrotu przez organ kontroli (art.81a u.s.d.g.).

PAMIĘTAJ: Podatnicy są zobowiązani do przechowywania ksiąg podatkowych oraz związanych z ich prowadzeniem dokumentów i ewidencji (na przykład ewidencje VAT) przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Powyższe wynika z art.86 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, podatnicy przechowują księgi podatkowe i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art.70 § 1 Ordynacji podatkowej).

Należy także pamiętać, iż termin przechowywania dokumentacji może zostać wydłużony w sytuacji, gdy bieg terminu przedawnienia zobowiązania nie rozpocznie się, ulegnie zawieszeniu lub zostanie przerwany (Rozdział 8 Ordynacji podatkowej „Przedawnienia”, art.68-71).

2.2. Uprawnienia kontrolowanego

Uprawnienia i prawa kontrolowanego określa Ordynacja podatkowa, a także ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Z przepisów tych wynika, że:

  • podatnicy, płatnicy i inkasenci oraz ich następcy prawni mogą, w formie pisemnej, wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie upoważniona do ich reprezentowania w zakresie kontroli podatkowej, oraz zgłosić tę osobę naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym, wójtowi, burmistrzowi (prezydentowi miasta) - art. 281a §1 Ordynacji podatkowej,

  • kontrolowany ma prawo do obecności w trakcie czynności kontrolnych, chyba że zrezygnuje z tego prawa poprzez złożenie pisemnego oświadczenia (art. 285 §1 Ordynacji podatkowej),

  • prawo do uzyskiwania niezbędnych informacji i wyjaśnień od organu podatkowego o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem kontroli podatkowej (art. 121 §2 w związku z art. 292 Ordynacji podatkowej),

  • pomiędzy otrzymaniem zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli a wszczęciem kontroli podatnik może sprawdzić prawidłowość rozliczeń, a w razie błędu go skorygować poprzez m. in. złożenie korekty deklaracji czy zeznania,

  • kontrolowany ma prawo do czynnego udziału w każdym stadium kontroli podatkowej (art. 123 §1 w związku z art. 292 Ordynacji podatkowej),

  • prawo kontrolowanego do złożenia ponaglenia do organu podatkowego wyższego stopnia w przypadku niezakończenia kontroli podatkowej w terminie wskazanym w upoważnieniu (art.141 §1 pkt 1 w związku z art. 292 Ordynacji podatkowej),

  • prawo do wniesienia sprzeciwu wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów art.79-79b, art.80 ust.1 i 2, ar.82 ust.1 oraz art.83 ust.1 i 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej tj. gdy wszczęcie kontroli nastąpiło: bez wcześniejszego zawiadomienia o planowanych czynnościach, w sytuacji, gdy istnieje obowiązek zawiadomienia (art.79 u.s.d.g), z uchybieniem terminów, o których mowa w art.79 ust.4 tj. po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, bez okazania przez kontrolujących legitymacji służbowej (art.79a ust.1), bez poinformowania przedsiębiorcy o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli podatkowej – art. 79b (art.84c ust.1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej),

  • prawo do wniesienia zażalenia w przypadku, gdy organ kontroli rozpatrzy sprzeciw niezgodnie z wolą kontrolowanego (art.84c ust.10 u.s.d.g.).

Należy pamiętać, iż zgodnie z art.80 ust.2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ww. uprawnienie do obecności kontrolowanego w czasie kontroli nie stosuje się w przypadkach, gdy:

  • ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej,

  • przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia,

  • kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów,

  • przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Kolejnym prawem kontrolowanego są tzw. ograniczenia kontroli wynikające z Ordynacji podatkowej i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej:

- kontrola podatkowa nie może być ponownie wszczęta w zakresie spraw zakończonych decyzją ostateczną organu podatkowego, chyba, że kontrola ta jest niezbędna dla przeprowadzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności, stwierdzenia wygaśnięcia, uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej lub wznowienia postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną lub też w związku z uchyleniem lub stwierdzeniem nieważności decyzji przez sąd administracyjny (art.282a Ordynacji podatkowej),

- nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy (art.82 ust.1 u.s.d.g.), chyba że:

  • ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej,

  • przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.

  • kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji

  • i konsumentów,

  • przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego,

  • kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu,

  • przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej,

  • kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,

  • kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.

- czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym - na mocy art. 83 ust.1 i ust.2 u.s.d.g. - nie może przekraczać:

  • 12 dni roboczych w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców,

  • 18 dni roboczych w odniesieniu do małych przedsiębiorców,

  • 24 dni roboczych w odniesieniu do średnich przedsiębiorców,

  • 48 dni roboczych w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców;

Należy pamiętać, iż powyższe ograniczenie nie dotyczy także przypadków powyżej wymienionych w pkt o zakazie równocześnie podejmowania i prowadzenia więcej niż jednej kontroli oraz w sytuacji, gdy kontrola dotyczy podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów właściwy organ wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi - w zakresie związanym z wykonaniem tej decyzji.

Przykład 4

Firma „D” 3 sierpnia 2015 roku otrzymała zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli przez urząd skarbowy w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych za maj 2015 roku. W związku z tym, że kontrola może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie 7 dni od doręczenia zawiadomienia tj. najwcześniej 11 sierpnia, to w tym czasie „D” może sprawdzić prawidłowość rozliczeń, a w razie błędu go skorygować poprzez m.in. złożenie korekty deklaracji za maj.

Przykład 5

W firmie „E”, która jest średnim przedsiębiorcą, w czerwcu 2015 roku została przeprowadzona kontrola przez pracowników Państwowej Inspekcji Pracy. Kontrolujący prowadzili czynności przez 18 dni roboczych. 31 lipca 2015 roku „E” otrzymała zawiadomienie o planowanym wszczęciu kontroli przez urząd skarbowy.

W tym przypadku urząd skarbowy ma prawo wszcząć kontrolę podatkową w przedsiębiorstwie, bowiem zapis art.83 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczący czasu trwania kontroli u podatnika należy interpretować w ten sposób, że roczny limit czasu kontroli przysługuje odrębnie dla każdego organu kontroli.

3. Obowiązki i uprawnienia organu podatkowego

3.1. Obowiązki organu podatkowego

Obowiązki organu podatkowego określono w Ordynacji podatkowej, a także ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. I tak:

art. 282b OP zobowiązuje organy podatkowe do zawiadomienia kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli, a kontrola może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie 7 dni od doręczenia zawiadomienia, chyba że kontrolowany wyrazi zgodę na wszczęcie kontroli przed tym terminem; kontrola nie może być wszczęta później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia; a jeśli ten termin zostanie przekroczony, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia; należy pamiętać, że o zamiarze wszczęcia kontroli nie zawiadamia się, jeżeli kontrola:

  • dotyczy zasadności zwrotu różnicy podatku od towarów i usług lub zwrotu VAT naliczonego,

  • ma być wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,

  • dotyczy opodatkowania przychodów pochodzących ze źródeł nieujawnionych lub nie mających pokrycia w źródłach ujawnionych,

  • dotyczy niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej,

  • ma być podjęta w oparciu o informacje uzyskane na podstawie przepisów o przeciw-działaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

  • zostaje wszczęta w trybie, o którym mowa w art.284a §1 Ordynacji podatkowej, czyli po okazaniu legitymacji służbowej, gdy czynności są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia,

  • ma charakter doraźny dotyczący ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej lub sporządzania spisu z natury,

  • istnieje konieczność rozszerzenia kontroli na inne okresy rozliczeniowe, z uwagi na nieprawidłowości stwierdzone w wyniku dokonanych już czynności kontrolnych,

a także w przypadku, gdy organ podatkowy posiada informacje, że kontrolowany:

  • został prawomocnie skazany w Polsce za popełnienie przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, przestępstwa z ustawy o rachunkowości lub wykroczenia polegającego na utrudnianiu kontroli. W przypadku osoby prawnej ten warunek odnosi się do każdego członka zarządu lub osoby zarządzającej, a w przypadku spółek niemających osobowości prawnej – do każdego wspólnika,

  • jest zobowiązany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

  • nie ma miejsca zamieszkania albo adresu siedziby, albo doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione;

po wszczęciu kontroli informuje się kontrolowanego o przyczynie braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli w sytuacji wszczęcia kontroli bez uprzedniego zawiadomienia,

organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, co oznacza, że kontrolujący nie mogą wymagać dokumentów, informacji bądź wykonywać czynności nie przewidzianych w odpowiednich przepisach (art.120 Ordynacji podatkowej),

czynności kontrolne powinny być przeprowadzane w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego przedsiębiorcy, a w przypadku gdy przedsiębiorca wskaże na piśmie, że przeprowadzane czynności zakłócają w sposób istotny działalność gospodarczą przedsiębiorcy, konieczność podjęcia takich czynności powinna być uzasadniona w protokole kontroli (art.80b u.s.d.g.),

o każdym przypadku niezakończenia kontroli w terminie wskazanym w upoważnieniu, o którym mowa w art. 283, kontrolujący obowiązany jest zawiadomić na piśmie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin jej zakończenia (art.284b §2 O.P.),

należy zawiadomić kontrolowanego, osobę go reprezentującą lub wskazaną przez niego osobę o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków

i opinii biegłych przynajmniej na 3 dni przed terminem ich przeprowadzenia, a dowodu z oględzin nie później niż bezpośrednio przed podjęciem tych czynności (art. 289 Ordynacji podatkowej),

w przypadku przedłużenia kontroli na mocy niżej powołanego art.83 ust.3a u.s.d.g. (jeśli w toku kontroli zostanie ujawnione zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie straty w wysokości przekraczającej równowartość 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty, albo w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku) organ kontroli zawiadamia kontrolowanego o ujawnionych okolicznościach, jednocześnie wskazując zgromadzony w tym zakresie materiał dowodowy, a uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli umieszcza w książce kontroli oraz protokole kontroli; czas trwania przedłużonej w ten sposób kontroli nie może przekroczyć dwukrotności wymienionych powyżej limitów (art.83 ust.3b i 3c).

Przykład 6

W firmie „F” planowana jest kontrola przez US w zakresie transakcji WNT. W tym przypadku organ podatkowy ma obowiązek zawiadomienia „F” o zamiarze wszczęcia kontroli, gdyż zakres kontroli nie wyłącza tego obowiązku, a organ nie posiada informacji, które pozwalają na wszczęcie kontroli bez zawiadomienia.

Przykład 7

W firmie „G” planowana jest kontrola przez US w zakresie zasadności rozliczenia zwrotu VAT za maj 2015 roku. W tym przypadku organ podatkowy nie ma obowiązku zawiadamiania „G” o zamiarze wszczęcia kontroli.

3.2. Uprawnienia organu podatkowego

Uprawnienia kontrolujących określono głównie w art.286 Ordynacji podatkowej, do których należą:

- wstęp na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego;

- wstęp do lokali mieszkalnych, w przypadku dokonywania oględzin lokalu mieszkalnego;

- żądanie okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin;

- żądanie udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek i wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej;

- zbieranie innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą;

- zabezpieczania zebranych dowodów;

- legitymowanie osób w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli;

- żądanie przeprowadzenia spisu z natury;

- przesłuchiwanie świadków, kontrolowanego, osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw, pracowników, osób współdziałających z kontrolowanym;

- zasięganie opinii biegłych;

- żądanie wydania, na czas trwania kontroli, za pokwitowaniem:

  • próbek towarów;

  • akt, ksiąg i dokumentów związanych z przedmiotem kontroli - w razie powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że są one nierzetelne, lub w sytuacji gdy podatnik nie zapewnia kontrolującym warunków umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych związanych z badaniem tej dokumentacji, a w szczególności nie udostępnia kontrolującym samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów.

- przedłużenie kontroli w przypadku, gdy w jej trakcie zostanie ujawnione zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie straty w wysokości przekraczającej równowartość 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty, albo w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku (art.83 ust.3a u.s.d.g.),

- przerwanie kontroli (po pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy) na czas niezbędny do przeprowadzenia badań próbki produktu lub próbki kontrolnej, jeżeli jedyną czynnością kontrolną po otrzymaniu wyniku badania próbki będzie sporządzenie protokołu kontroli; czasu przerwy nie wlicza się do czasu, o którym mowa w art. 83 ust. 1 (czasu trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym), o ile podczas przerwy przedsiębiorca miał możliwość wykonywania działalności gospodarczej oraz miał nieograniczony dostęp do prowadzonej przez siebie dokumentacji i posiadanych rzeczy, z wyjątkiem zabezpieczonej w celu kontroli próbki; uzasadnienie czasu trwania przerwy organ kontroli obowiązany jest wpisać do książki kontroli przedsiębiorcy (art.83a u.s.d.g.),

- kontrolujący może w razie uzasadnionej potrzeby wezwać, w pilnych przypadkach także ustnie, pomocy organu Policji, Straży Granicznej lub straży miejskiej (gminnej), jeżeli trafi na opór uniemożliwiający lub utrudniający przeprowadzenie czynności kontrolnych, albo zwrócić się o ich asystę, gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że na taki opór natrafi; jeżeli opór stawia żołnierz czynnej służby wojskowej, kontrolujący wzywa do pomocy właściwy organ wojskowy, chyba że zwłoka grozi udaremnieniem czynności kontrolnych, a na miejscu nie ma organu wojskowego (art. 286a §1 OP).

Na zakończenie chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na zapisy Ordynacji podatkowej w przypadku prawa do wstępu na teren, do budynku lub lokalu mieszkalnego kontrolowanego w celu dokonania oględzin. Bowiem prawo to przysługuje kontrolującym tylko w ściśle określonych przypadkach. I tak, zgodnie z art. 288 §1 Ordynacji podatkowej kontrolujący ma prawo wstępu na teren, do budynku lub lokalu mieszkalnego kontrolowanego w celu:

1) dokonania oględzin, jeżeli:

a) zostały one wskazane jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub jako siedziba kontrolowanego,

b) jest to niezbędne dla ustalenia lub określenia wysokości zobowiązania podatkowego lub podstawy opodatkowania,

c) jest to niezbędne do zweryfikowania faktu poniesienia wydatków na cele mieszkaniowe uprawniających do skorzystania z ulg podatkowych;

2) dokonania oględzin oraz przeszukania lokali mieszkalnych, innych pomieszczeń lub rzeczy, jeżeli powzięto informację o prowadzeniu niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej albo w przypadku gdy są tam przechowywane przedmioty, księgi podatkowe, akta lub inne dokumenty mogące mieć wpływ na ustalenie istnienia obowiązku podatkowego lub określenie wysokości zobowiązania podatkowego.

Powyższych czynności dokonuje się za zgodą kontrolowanego (art.288 §3 O.P.). W razie braku takiej zgody, czynności te można dokonać po uzyskaniu zgody prokuratora rejonowego, jednak przed przystąpieniem do oględzin kontrolowanemu okazuje się postanowienie prokuratora o wyrażeniu na nie zgody.

Należy także pamiętać, iż w przypadku oględzin lub przeszukania dokonywanych za zgodą prokuratora, pracownicy organu podatkowego są zobowiązani do sporządzenia protokołu tych czynności, który wymaga zatwierdzenia przez prokuratora. W razie odmowy zatwierdzenia protokołu materiały i informacje zebrane w toku czynności nie stanowią dowodu w postępowaniu podatkowym (art.288 §2 O.P.).

WAŻNE: Jeśli podatnik zgadza się z ustaleniami kontroli, przysługuje mu prawo do złożenia korekty deklaracji. Jeśli podatnik nie zgadza się z ustaleniami kontroli, a zastrzeżenia do protokołu kontroli nie zostaną uwzględnione, podatnik ma prawo do przedstawienia swoich argumentów w trakcie postępowania podatkowego lub następnie postępowania odwoławczego.

Jan Falkowski