Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

June 1, 2017

Obowiązki podatnika w związku z kradzieżą kasy

0 1030

Skradziono mi kasę ze sklepu monopolowego, którą użytkowałem ponad 3 lata. Została odnaleziona po 3 dniach, chyba nie jest uszkodzona, przez ten okres niestety nie mogłem sprzedawać. Serwis stwierdził, że ma już mało pamięci i lepiej ją wymienić na nową. Czy jeśli to zrobię to nie muszę nic więcej robić? 

ODPOWIEDŹ

Może Pan zdecydować się na likwidację i wymianę stosowanej kasy rejestrującej, ale w takim przypadku w związku z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym powstaje obowiązek dokonania odczytu jej pamięci. Kradzież kasy oraz jej odzyskanie winny być niezwłocznie wraz z potwierdzeniem zgłoszenia kradzieży wydanym przez organy ścigania zgłoszone do naczelnika urzędu skarbowego. Kasa przed jej ponownym użyciem winna być również poddana obowiązkowemu przeglądowi.

UZASADNIENIE

Na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących w  przypadku utraty kasy w  wyniku kradzieży podatnik niezwłocznie powiadamia o  tym naczelnika urzędu skarbowego oraz dołącza potwierdzenie zgłoszenia kradzieży wydane przez organy ścigania. W przypadku odzyskania kasy utraconej w  wyniku kradzieży podatnik:

  • niezwłocznie powiadamia o  tym naczelnika urzędu skarbowego oraz

  • poddaje, przed jej ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji, obowiązkowemu przeglądowi technicznemu, przy czym jej ponowne zastosowanie może nastąpić nie wcześniej niż dnia następnego po dokonaniu tego przeglądu (§ 17 ust.2 rozporządzenia).

Jednakże w myśl § 17 ust. 3 - w  przypadku rezygnacji z  prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu odzyskanej kasy, utraconej w  wyniku kradzieży, podatnik dokonuje czynności określonych w  § 15 rozporządzenia tj.: wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny), składa w  terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w  trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o  dokonanie odczytu pamięci fiskalnej i wyrejestrowanie kasy z  prowadzonej przez niego ewidencji CEKR a następnie dokonuje przy pomocy serwisanta uprawnionego serwisu odczytu zawartości jej pamięci fiskalnej przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy, który winien być zakończony protokołem z  czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego.

W przypadku odnalezienia skradzionej kasy należy bezwzględnie zastosować się do zapisów § 17 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia - czyli poinformować o zaistniałych zdarzeniach naczelnika urzędu skarbowego i to bez względu na fakt czy kasa będzie nadal użytkowana czy też nie. Powyższe jednocześnie umożliwia dalsze jej stosowanie do prowadzenia ewidencji po dokonanym uprzednim przeglądzie technicznym (§ 17 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia) a następnie po zapełnieniu jej pamięci w sytuacji, gdy nadal będzie spełniała kryteria i warunki techniczne można będzie dokonać wymiany tej pamięci w myśl zapisu § 16 ust. 1 rozporządzenia. W przypadku wymiany pamięci należy dokonać ponownej fiskalizacji kasy i złożyć zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy z  nowym numerem unikatowym w  terminie 7 dni od dnia otrzymania kasy od podmiotu prowadzącego serwis główny, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (§ 16 ust. 2 rozporządzenia).

Jeśli kasa nie jest uszkodzona to zamiast dokonywać jej likwidacji można ją przeznaczyć na kasę rezerwową, aby móc w analogicznej sytuacji lub w przypadku np. awarii nowo zakupionej kasy bez przeszkód ewidencjonować sprzedaż. W przypadku jej uszkodzenia, naprawy dokonuje uprawniony serwis, a gdyby takiej możliwości nie było - w sytuacji trwałego uszkodzenia konstrukcji kasy powstałego w wyniku działania osób trzecich podczas kradzieży - kasę przekazuje się do naprawy/dokonania odczytu kasy i spisania protokołu przez prowadzącego serwis główny zgodnie z zapisem § 27 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Podsumowując, jeśli jednak zdecyduje się Pan zlikwidować skradzioną a następnie odzyskaną kasę rejestrującą to składając do naczelnika urzędu skarbowego wnioski o dokonanie odczytu pamięci kasy i jej wyrejestrowanie z ewidencji CEKR zobowiązany jest Pan poinformować naczelnika urzędu o kradzieży i odzyskaniu przedmiotowej kasy (należy załączyć również zaświadczenie wydane przez organ ścigania potwierdzające kradzież). Po spisaniu przez urzędnika protokołu z czynności odczytania pamięci kasy zostanie ona wyrejestrowana z ewidencji CEKR. W przypadku, gdy kasa skradziona i następnie odzyskana podlega likwidacji i nie zostaje dopuszczona do dalszego użytkowania nie ma konieczności poddawania jej obowiązkowemu przeglądowi technicznemu.

Anna Kassian

Podstawa prawna: §16 ust.1 i 2, § 17 ust. 1-3, § 27 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z  dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących.