Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją infrastruktury plenerowej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2018 roku nr 0115-KDIT1-3.4012.267.2018.1.DM
Sytuacja Podatnika
W dniu 24 lipca 2017 roku, Powiat jako Beneficjent, złożył do Lokalnej Grupy Działania projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Celem planowanego przedsięwzięcia jest ochrona obiektu dziedzictwa kulturowego obszaru LSR oraz nadanie nowych, turystycznych i kulturalnych funkcji ww. zabytkowi poprzez budowę Miejsca Obsługi Rowerzysty (MOR) oraz zakup infrastruktury plenerowej w zespole parkowo-pałacowym. W zakresie MOR zaprojektowano samoobsługową stację rowerowo-narzędziową, stojaki rowerowe-ukształtne, miejsce odpoczynku składające się z wiaty, stolika, 3 ławek i kosza na śmieci. Poza budową MOR, na skwerze wokół pomnika (ostatniego właściciela D.) zostanie odnowiona część rekreacyjna - utwardzenie ciągu pieszego kostką kamienną. Ponadto Wnioskodawca planuje nasadzić roślinność spójną z koncepcją istniejącego zabytkowego obszaru. Dzięki przedsięwzięciu powstanie zagospodarowany, ogólnodostępny teren rekreacyjny z nową funkcją turystyczno-kulturalną-MOR oraz infrastrukturą plenerową.
Czynności wykonywane przez Powiat polegające na budowie miejsca obsługi rowerzysty w D. nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat został powołany.
Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego?
Stanowisko Dyrektora
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W konsekwencji Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Nie będzie również przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.