Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ROZLICZENIA VAT

August 1, 2013

Odliczenie podatku przy zawieszeniu działalności

0 968

Zawiesiłam działalność gospodarczą na okres 10-ciu miesięcy. Ponoszę koszty stałe jak np. czynsz, opłata za prąd, ogrzewanie itp. Przy zawieszeniu nie ma obowiązku składania deklaracji VAT. Czy to prawda, że VAT od kosztów będę mogła odliczyć w pierwszej deklaracji po upływie okresu zawieszenia?

ODPOWIEDŹ

Nie. W celu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych kosztów należy złożyć deklaracje VAT za okres, w którym otrzymała Pani fakturę (lub, w przypadku faktur za energię, za okres, w którym przypada termin płatności) lub najpóźniej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.14a ust.1, ust.3 i ust.4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, ma prawo natomiast między innymi wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów oraz ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Z art.99 ust.7a ustawy o podatku od towarów i usług wynika natomiast, że w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

Co do zasady, prawo do obniżenia podatku należnego, zgodnie z art.86 ust.10 pkt 1 ustawy o VAT, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Zgodnie z art.86 ust.10 pkt 3 ustawy w przypadku nabycia niektórych towarów i usług (między innymi dostaw energii elektrycznej), jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy, prawo do obniżenia podatku powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności. Jeżeli podatnik nie obniży podatku należnego w powyższych terminach, może tego dokonać w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11). Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia podatku należnego przysługuje podatnikowi w miesiącu (kwartale), w którym otrzymano fakturę, lub, w stosunku do określonych towarów i usług, w którym przypada termin płatności, lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują innych niż opisane powyżej terminów do odliczenia podatku w stosunku do wymienionych w pytaniu nabyć. Wprawdzie, zgodnie z art.86 ust.13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w powyższych terminach, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, jednak przepis ten nie może mieć zastosowania w sytuacji, gdy, jak opisano w pytaniu, podatnik deklaracji nie składa, z uwagi na fakt, iż brak jest deklaracji do której można byłoby złożyć korektę.

Reasumując, aby zrealizować prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług kosztowych jak prąd, czynsz, ogrzewanie musi, Pani złożyć deklarację VAT za okres, w którym Pani otrzymała fakturę (lub, w przypadku faktur za energię, za okres, w którym przypada termin płatności) lub najpóźniej, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Katarzyna Domińska