Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY , INNE INTERPRETACJE I ORZECZENIA

July 2, 2012

Odliczenie podatku VAT na podstawie kserokopii faktury

0 1441

W sytuacji, gdy nabywca nie może otrzymać oryginału faktury, jej kopia (kserokopia) wraz z załącznikiem, stanowiącym integralną część faktury, może stanowić podstawę do odliczenia podatku naliczonego o ile faktura taka zawierać będzie wszelkie niezbędne dane wymagane przepisami.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w łodzi w interpretacji indywidualnej nr IPTPP4/443-147/11-4/OS z 30 marca 2012 roku.

Sytuacja podatnika

Wnioskodawca (Zarząd Nieruchomości - Samorządowy Zakład Budżetowy) jest jednostką organizacyjną gminy, której powierzono reprezentowanie w nieruchomościach stanowiących współwłasność gminy i innych podmiotów z prawem zaliczenia przychodów z nieruchomości do przychodów Zarządu Nieruchomości oraz z obowiązkiem pokrywania kosztów związanych z utrzymaniem udziału gminy we współwłasności. W ramach ww. reprezentowania gminy Zarząd Nieruchomości zawiera umowy o zarządzanie z wybranym zarządcą. W praktyce często zdarza się, że zakupy związane z utrzymaniem budynku dokonywane są przez zarządcę na współwłaścicieli. Z przyczyn technicznych (duża liczba współwłaścicieli) sprzedawca nie może wypisać na fakturze danych wszystkich nabywców (współwłaścicieli). Aby rozwiązać ten problem sprzedawca sporządza do wystawionej przez siebie faktury VAT załącznik, w którym zawarte są wszystkie potrzebne informacje o nabywcach. Oryginał takiej faktury VAT przechowywany jest w siedzibie zarządcy budynku, a poszczególni współwłaściciele (nabywcy w tym Zarząd Nieruchomości) otrzymują ksero faktury VAT wraz z załącznikiem.

Przedstawione we wniosku nieruchomości, na które Wnioskodawca ponosi wydatki wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zarząd Nieruchomości zwrócił się do organu podatkowego o potwierdzenie, że kserokopia faktury VAT wraz z załącznikiem zawierającym informacje o nabywcach może stanowić dokument do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Elementy, które obowiązkowo powinna zawieraćfaktura, zostały określone w § 5 ust. 1 tego rozporządzenia. Jednocześnie ww. rozporządzenie nie określa wzoru faktury oraz nie wskazuje, gdzie dane obligatoryjne winny być umiejscowione w dokumencie. Zgodnie zaś z § 19 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Zarówno w ustawie jak i rozporządzeniu wykonawczym, używane jest wyłącznie pojęcie nabywcy. Przepisy te nie regulują w szczególny sposób zasad rozliczania i dokumentowania czynności podlegających ustawie o podatku VAT, odnoszących się do świadczenia danej usługi na rzecz kilku nabywców. Jednakże z uwagi na fakt, iż faktury mają za zadanie odzwierciedlać zdarzenia gospodarcze dopuszczone prawem, pod pojęciem „nabywcy” należy rozumieć również kilku nabywców, jeżeli strona danej transakcji jest wielopodmiotowa. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z § 19 ust. 1 cyt. rozporządzenia podatnik może sporządzić fakturę w tylu egzemplarzach ilu jest faktycznie nabywców usługi bądź towaru, jednakże tylko jeden egzemplarz może zostać oznaczony jako ORYGINAŁ, natomiast pozostałe egzemplarze są faktycznie kopiami tego dokumentu.

W związku z powyższym, jeśli wystawiona faktura, której integralną częścią jest załącznik zawierający wszelkie niezbędne dane nabywców zawiera co najmniej dane wyszczególnione w § 5 ww. rozporządzenia to faktura taka jest wystawiona poprawnie i stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym przypadku, gdy Wnioskodawca jest jednym z kilku nabywców, który będzie ponosił koszty zakupu zgodnie z procentowym udziałem w nieruchomości, to Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje w części stanowiącej jego udział, w takiej części, w jakiej przedmiotowe towary wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie organ podatkowy podkreślił, iż istotne jest to, żeby, w przypadku prowadzenia ewidencji, każdy podatnik dysponował odpowiednimi dokumentami, na podstawie których dokonywane są stosowne zapisy w tej ewidencji (np. faktury zakupu). W dokumentacji dotyczącej podatku od towarów i usług Zarządu Nieruchomości Komunalnych, winna znajdować się zatem kopia (kserokopia) oryginału faktury, na podstawie której dokonanoodliczenia podatku naliczonego, wraz ze wskazaniem miejsca, w którym przechowywany jest oryginał faktury VAT, a także opisem odnośnie procentowego udziału podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Podstawa prawna: § 5 ust. 1, § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.