Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY , PODSTAWA OPODATKOWANIA (art. 29-32) , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

March 2, 2014

Odliczenie VAT od realizacji projektu montażu układów solarnych na domach prywatnych

0 958

Gmina realizująca projekt w partnerstwie gmin na zlecenie lidera projektu, ma prawo odliczenia VAT od wydatków związanych z promocją i realizacją projektu montażu układów solarnych na domach prywatnych.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 stycznia 2014 roku nr IPTPP2/443-828/13-7/JS.

Sytuacja Podatnika

Gmina (czynny podatnik VAT) przystąpił do realizacji projektu obejmującego instalację kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej i domach prywatnych realizowany w partnerstwie 10 gmin. Projekt realizowany jest w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Lata wdrożenia projektu 2011-2015.

Gmina w ramach realizacji projektu zamierza zainstalować ok. 200 kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych położonych na terenie Gminy. Kolektory te, zgodnie z regulaminem udziału w projekcie, będą wykorzystywane wyłącznie na cele związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych mieszkańców tych budynków. Z mieszkańcami domów prywatnych będą zawierane umowy na dostawę i montaż wraz z uruchomieniem układu solarnego. Warunkiem udziału w projekcie jest dokonanie przez właściciela domu mieszkalnego wpłaty (darowizny) na rzecz Gminy z przeznaczeniem na ochronę środowiska. Środki pochodzące z tych darowizn zostaną przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na domach prywatnych. Wpłacana darowizna przez mieszkańców docelowo będzie współudziałem w finansowaniu inwestycji na budynkach mieszkalnych. Darowizna będzie stanowiła 25% kosztów instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych.

Od chwili zamontowania układu solarnego przez okres 5 lat Wnioskodawca pozostaje właścicielem układu, a części nieruchomości, na której jest on zainstalowany, mieszkaniec udostępnia Gminie nieodpłatnie. Po upływie tego okresu Wnioskodawca przekazuje mieszkańcowi układ nieodpłatnie, przy czym mieszkaniec jest zobowiązany do korzystania w budynku z tego układu lub innych urządzeń zapewniających co najmniej takie same parametry z punktu widzenia ochrony środowiska przez okres kolejnych 5 lat. Wszystkie koszty związane z bieżącą eksploatacją układu ponosić będzie mieszkaniec we własnym zakresie.

W przedmiotowym projekcie wystąpią również wydatki bieżące (niemajątkowe) związane z zarządzaniem projektem, promocją oraz szkoleniami organizowanymi w ramach projektu zgodnie z zaleceniami Władzy Wdrażającej.

Zadania lidera w projekcie: wybór wykonawcy lub wykonawców zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, przekazywanie dotacji pochodzących ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy na rzecz gmin partnerskich, podpisanie umowy o dofinansowanie projektu, akceptowanie wniosków o płatność i raportów z realizacji projektu złożonych przez partnerów, sporządzanie raportów okresowych i rocznych z realizacji projektu i przedkładanie ich Instytucji Pośredniczącej. W związku z realizacją projektu na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki partnera projektu, tj.: zawarcie umów z wykonawcami na montaż układów solarnych na domach prywatnych, zapewnienie płynności finansowej projektu, przechowywanie dokumentacji przez okres 10 lat od daty jej zakończenia, sporządzanie raportów i wniosków o płatność i przedkładanie ich liderowi projektu, prowadzenie wyodrębnionej analityki księgowej dla projektu. Partner projektu nie będzie przekazywał środków finansowych na rzecz lidera.

Faktury VAT na montaż instalacji solarnych na budynku użyteczności publicznej oraz na wydatki bieżące na działania związane z zarządzaniem projektem, promocją projektu oraz szkolenie organizowane w ramach projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Gmina zadała pytania czy wpłaty darowizny dokonywanej przez mieszkańców podlegają opodatkowaniu VAT oraz czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków bieżących na działania związane z zarządzaniem projektem, promocją oraz szkolenia organizowane w ramach projektu. Ponadto pytanie dotyczyło również możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków na montaż instalacji solarnych na domach prywatnych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie sama wpłata, ale czynność, na poczet której ta wpłata jest uiszczana.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 roku art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Mając zatem na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że wpłaty uiszczane przez mieszkańców z tytułu montażu instalacji solarnych, stanowiące konieczny i niezbędny warunek ich wykonania, pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług przez Gminę, która zobowiązała się do realizacji inwestycji polegającej na montażu ww. instalacji w ramach modernizacji domów prywatnych. Wobec powyższego, świadczenia, do których zobowiązał się Wnioskodawca, będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że wpłaty darowizn dokonywane przez mieszkańców nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Skoro montaż instalacji solarnych – jak wynika z wniosku – będzie wykonywany na budynkach prywatnych w ramach ich modernizacji, tj. czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, a budynki te będą stanowić obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, to ww. czynności będą opodatkowane 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki na montaż instalacji solarnych na domach prywatnych oraz wydatki o charakterze bieżącym na działania związane z zarządzaniem projektem, promocją projektu oraz szkolenia organizowane w ramach projektu, wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków bieżących na działania związane z zarządzaniem projektem, promocją oraz szkolenia organizowane w ramach projektu – należało uznać za nieprawidłowe (Gmina uważała, że nie może odliczyć VAT).

  • możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków na montaż instalacji solarnych na domach prywatnych – należało uznać za prawidłowe (Gmina uważała, że może odliczyć VAT).

Podstawa prawna: art. 29a ust. 1, art. 41 ust. 12 i 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.