Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY

August 1, 2013

Odliczenie VAT od wydatków inwestycyjnych i bieżącej eksploatacji inwestycji

0 984

Od poniesionych i ponoszonych wydatków związanych z eksploatacją budynku należącego do Gminy, można odliczyć VAT z zakresie odpowiadającym jego wykorzystaniu do czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 4 lipca 2013 roku nr IPTPP1/443-271/13-4/AK.

Sytuacja podatnika

Gmina (podatnik VAT) jest właścicielem budynku - Domu Ludowego, pełniącego funkcję obiektu kulturalnego, w którym prowadzone są zajęcia teatralne i inne z zakresu kultury. W 2012 roku Gmina realizowała i zakończyła inwestycję współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej - poprawa dostępności i podniesienie jakości usług kulturalnych i sportowych poprzez modernizację Domu Ludowego oraz zagospodarowanie terenu ośrodka kulturalno-sportowego. W ramach wydatków inwestycyjnych Gmina nabywała towary i usługi związane między innymi ze sporządzeniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami. Ponoszone w tym zakresie wydatki są udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Ponadto, Gmina ponosiła, ponosi i będzie ponosić bieżące wydatki związane z utrzymaniem Domu Ludowego. Wydatki te obejmują zarówno nabycie towarów (m.in. media, środki czystości, drobne wyposażenie, etc.) jak i usług (m.in. drobne remonty/ konserwacje, wywóz nieczystości, etc.).Budynek Domu Ludowego wykorzystywany był/jest/będzie do:

  • nieodpłatnego udostępniania na cele społecznościowe i gminne, tj. np. dla potrzeb organizowania spotkań mieszkańców, imprez kulturalnych (np. dożynek, koncertów Zespołu „..”, spotkań opłatkowych, imprez okolicznościowych związanych z tradycjami i obrzędami ludowymi),

  • odpłatnego wynajmu, z reguły na rzecz osób fizycznych np. w celu organizacji imprez okolicznościowych (urodziny, wesela, rocznice, itp. - udostępnianie komercyjne).

Z tytułu udostępniania komercyjnego budynku, Gmina wystawia faktury, ujmuje otrzymane kwoty w składanych deklaracjach VAT i rozlicza VAT należny.Jednocześnie należy nadmienić, iż brak jest możliwości przewidzenia częstotliwości wykorzystywania przedmiotowego budynku do odpłatnego korzystania. Sposób wykorzystywania był/jest/będzie regulowany poprzez zapotrzebowanie na tę formę udostępnienia. W konsekwencji, w danym miesiącu może się zdarzyć, że budynek nie będzie udostępniany ani odpłatnie, ani nieodpłatnie, będzie jedynie miejscem działalności kulturalnej prowadzonej w ramach zadań własnych Gminy lub będzie udostępniany wyłącznie odpłatnie bądź też wyłącznie nieodpłatnie.

Podkreślić należy że Gmina nie podejmuje żadnych działań celem zwiększenia odpłatnego udostępniania przedmiotowego budynku.

Gmina zwróciła się z zapytaniem dotyczący faktur z inwestycji (X i XI 2012) oraz faktur zakupu dotyczących bieżącego utrzymania (X 2012 i na przyszłość): Czy Gminie przysługuje prawo pełnego odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych w latach poprzednich faktur za wydatki inwestycyjne i bieżące - w drodze korekty przeszłych rozliczeń (z uwzględnieniem okresu przedawnienia) oraz w drodze bieżących odliczeń VAT w stosunku do obecnieponoszonych i przyszłych wydatków ...

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Odnoście wydatków inwestycyjnych Dyrektor uznał, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT.

Wynika z niego, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. (…) W przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.Natomiast w stosunku do pytania dotyczącego pełnego odliczenia bieżących wydatków Dyrektor uznał, że nie można podzielić stanowiska Gminy odnośnie uprawnienia do pełnego odliczenia podatku naliczonego. W sytuacji, gdy w danym okresie, budynek Domu Ludowego był/jest wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego bieżącą eksploatacją.

Ostatecznie jeżeli Gmina nie dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących ponoszonych wydatków inwestycyjnych i bieżących na Dom Ludowy, to może tego dokonać w wysokości na zasadach wyżej przedstawionych oraz w terminach wynikających z przepisów art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Podstawa prawna: art. 29, art. 86 ust. 1, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.