Gmina ponosi koszty dokumentacji (wycena nieruchomości, podział geodezyjny, wypis z KW, ogłoszenie prasowe) związane ze sprzedażą działek nawet kilka miesięcy wcześniej od planowanej sprzedaży. Czy koszty te powinno się ujmować na fakturze i czy można je ująć w rejestrze zakupu.
ODPOWIEDŹ
Tak, można odliczyć podatek VAT od wydatków związanych z dokumentacją dokonanych kilka miesięcy wcześniej przed sprzedażą.
UZASADNIENIE
W myśl art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy o podatku VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art.15 ust.6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina ponosi koszty dokumentacji, takie jak : wycena nieruchomości, podział geodezyjny, wypis z KW, ogłoszenie prasowe związane ze sprzedażą działek, która nastąpi w przyszłości. Wątpliwość polega na tym, czy koszty te powinno się ujmować na fakturze i czy można je ująć w rejestrze zakupu.
Podstawą systemu VAT jest zasada neutralności. Wynika z niej zasadnicza możliwość odliczenia kwot VAT naliczonego zapłaconego na poprzednim etapie obrotu.
Jeżeli zatem zakup dokumentacji związanej ze sprzedażą działek będzie służył sprzedaży opodatkowanej, nawet w przyszłości, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W takiej bowiem sytuacji spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. I to niezależnie, czy związek ma miejsce w teraźniejszej działalności, czy jest związany z przyszłą sprzedażą.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika bezpośrednio z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT i powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Co istotne, prawo do odliczenia powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. W związku z powyższym, aby podatnik mógł odliczyć naliczony podatek VAT od nabycia towarów lub usług, muszą zostać spełnione dwa warunki, tj. musi wystąpić obowiązek podatkowy u sprzedawcy oraz podatnik musi otrzymać fakturę.
Tak więc, odnośnie odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących dokumentacji, w sytuacji, gdy nie nastąpiła jeszcze sprzedaż działek, ważne jest, aby w momencie odliczania podatku naliczonego od ponoszonych wydatków Gmina wiedziała, że zakupy te będą w przyszłości związane z czynnościami opodatkowanymi.
Iwona Porez