Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA

February 5, 2014

Odliczenie VAT od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT

0 1139

W sytuacji, gdy dany zakup wykorzystywany będzie zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu i nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, a ponadto nie będzie obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju wykonywanych czynności, to będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 23 grudnia 2013 roku nr IPTPP2/443-864/13-3/JS.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Samorządowa Instytucja Kultury, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności Instytucja Kultury wykonuje czynności opodatkowane, uzyskując przychody z wpływów z biletów wstępu na seanse filmowe, koncerty, spektakle, wpływów z wynajmu pomieszczeń, sprzętu, z reklam. Drugą grupę działalności stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu (o charakterze nieodpłatnym), takie jak: zajęcia w formie zespołów zainteresowań, kół, klubów, organizacja niebiletowanych konkursów i imprez (również plenerowych) dla różnych grup wiekowych. Od zakupów towarów i usług, które można przypisać bezpośrednio do wykonywanych czynności opodatkowanych, Instytucja Kultury obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu. Również dokonuje zakupów towarów i usług, które związane są z czynnościami opodatkowanymi, jak i nieopodatkowanymi, m.in. koszty energii elektrycznej i cieplnej, usługi telekomunikacyjne, środki czystości. W przypadku tych zakupów nie jest możliwe przypisanie kwot podatku naliczonego i określenia jaka część zakupu dotyczy czynności opodatkowanych, a jaka czynności niepodlegających opodatkowaniu. Od tych zakupów Instytucja nie dokonuje odliczenia kwot podatku naliczonego.

W związku z powyższym Instytucja Kultury zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy może pomniejszać podatek należny o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu w całości lub w części, jeżeli nie jest możliwe przypisanie kwot podatku do poszczególnych rodzajów czynności.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Z obowiązujących regulacji art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) – wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego organ podatkowy stwierdził, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy.

W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ww. ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Biorąc pod uwagę opis sprawy w powiązaniu z obowiązującymi przepisami organ podatkowy ustalił, iż obowiązkiem Instytucji Kultury jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te będą związane. Zatem Instytucja Kultury będzie miała obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany będzie podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

A zatem, w sytuacji, gdy dany zakup wykorzystywany będzie przez Instytucję Kultury, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarówno do czynności opodatkowanych tym podatkiem, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu i nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, a ponadto nie będzie miał obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju wykonywanych czynności, to Instytucji Kultury będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki.

Powyższe prawo będzie przysługiwać pod warunkiem, że nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 ww. ustawy.

Podstawa prawna: art. 29 ust. 1, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 rou o podatku od towarów i usług.