Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące Gminy na modernizację i funkcjonowanie cmentarzy komunalnych.
Stanowisko Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2015 roku nr IBPP3/4512-501/15/ASz.
Sytuacja Podatnika
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT i jest zarejestrowana pod NIP jako Gmina. Wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych, na których świadczy odpłatne usługi korzystania z cmentarzy komunalnych.
Gmina wykazuje w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT-7 obrót oraz podatek od towarów i usług z tytułu wyżej wymienionych świadczonych usług cmentarnych i rozlicza VAT należny ze stawką 8%. Gmina ponosi i zamierza ponosić koszty, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania cmentarzy. Wśród występujących kosztów należy wymienić koszty bieżące, remontowe, inwestycyjne. Wszystkie wymienione koszty objęte niniejszym wnioskiem są dokumentowane fakturami VAT i dotyczą wyłącznie cmentarzy komunalnych, na których w ramach umów cywilnoprawnych świadczone są usługi cmentarne.
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur doku-mentujących wydatki inwestycyjne i bieżące Gminy na modernizację i funkcjo-nowanie cmentarzy komunalnych?
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jednocześnie należy pamiętać, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina wykazuje w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT-7 obrót oraz podatek od towarów i usług z tytułu świadczonych usług cmentarnych i rozlicza VAT należny ze stawką 8%. Analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone w związku z funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych (bieżące oraz inwestycyjne) będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę wskazanymi w opisie sprawy czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zatem Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących ponoszonych przez nią w związku z funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek.
Podstawa prawna: art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.