Gmina nie ma prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na przebudowę targowiska, za której użytkowanie pobierać będzie jedynie opłatę targową.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 2 listopada 2018 roku nr 0112-KDIL1-2.4012.594.2018.1.TK
Sytuacja Podatnika
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług.
Na podstawie umowy zawartej w dniu 12 września 2017 r. z Samorządem Województwa, Gmina realizuje operację inwestycyjną pn. „Przebudowa targowiska”. Zadanie to realizowane jest przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja projektu, związana będzie z wykonywaniem zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki związane z inwestycją będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę. Ponoszone wydatki w związku z przebudową targowiska nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż Gmina nie będzie sprzedawać usług, ani nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych związanych z dysponowaniem targowiskiem, pobierać będzie jedynie opłatę targową, która ma charakter daniny publicznoprawnej. Po zakończeniu przebudowy targowisko nadal stanowić będzie własność Gminy. W związku z czym obsługa i administracja targowiska również będzie leżeć po stronie Gminy.
Operacja realizowana jest w ramach zadań niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Gmina ma wątpliwości, czy w związku z realizacją inwestycji przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z tytułu przebudowy targowiska.
Stanowisko Dyrektora
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy: targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy).
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące przebudowy targowiska realizowanej w ramach operacji inwestycyjnej pn. „Przebudowa targowiska”.
Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.