Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KONTROLE I POSTĘPOWANIA PODATKOWE

October 31, 2016

Odmowa wglądu do informacji zawartych w formularzach o wymianie informacji SCAC

0 1158

W trakcie kontroli podatkowej kontrolujący odmówili podatnikowi wglądu do informacji zawartych w formularzach o wymianie informacji SCAC, czy prawidłowo?

ODPOWIEDŹ

Informacje zawarte w formularzach o wymianie informacji SCAC mogą posiadać informacje niejawne, a także informacje, które ze względu na interes publiczny powinny być wyłączone z akt sprawy. Jest to podstawa do wydania postanowienia o odmowie umożliwienia stronie zapoznania się z wyłączonymi dokumentami.

UZASADNIENIE

W zakresie udostępnienia w trakcie kontroli podatkowej informacji zawartych w formularzach o wymianie informacji (SCAC) wypełnionych danymi konkretnego podatnika mają zastosowanie ogólne zasady dostępu strony do akt sprawy określone w art. 178 i art. 179 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa.

W myśl art. 178 § 1 Ordynacja podatkowa, strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń. Czynności te dokonywane są w lokalu organu podatkowego w obecności pracownika (art. 178 § 2). Strona może żądać wydania jej kopii akt sprawy lub uwierzytelnionych odpisów akt sprawy albo uwierzytelnienia kopii akt sprawy (art. 178 § 3). Przytoczony przepis określa uprawnienia strony postępowania w zakresie dostępu do akt. Prawo wglądu do akt to prawo przeglądania i zapoznawania się z treścią wszystkich pism, opinii i innych dokumentów znajdujących się w aktach sprawy.

Zasada określona w art. 178 § 1 Ordynacji podatkowej zostaje ograniczona w przepisie art. 179 § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego przepisów art. 178 nie stosuje się do znajdujących się w aktach sprawy dokumentów zawierających informacje niejawne, a także do innych dokumentów, które organ podatkowy wyłączy z akt sprawy ze względu na interes publiczny. Odmowa umożliwienia stronie zapoznania się z w/w dokumentami, sporządzania z nich notatek, kopii i odpisów, uwierzytelniania odpisów i kopii lub wydania uwierzytelnionych odpisów następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 179 § 2 i 3).

Wyłączenie prawa wglądu do dokumentów zawierających informacje niejawne jest obligatoryjne i nie podlega ocenie ani uznaniu organu podatkowego, następuje ono w trybie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych. Ocenie organu podatkowego podlega natomiast możliwość wyłączenia niektórych dokumentów ze względu na interes publiczny.

Pojecie „interespubliczny” nie jest prawnie zdefiniowane. W wyroku z dnia 10 marca 2011r. sygn. akt I SA/Gl 1162/10 WSA w Gliwicach uznał, że w interesie publicznym leży, aby organy podatkowe prowadząc postępowanie wobec określonego podmiotu nie ujawniły danych innych podmiotów, niezwiązanych ze sprawą, jakie uzyskały w trakcie czynności służbowych, a które pozwoliłyby osobom nieuprawnionym na ich identyfikację.

Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy organ podatkowy prowadzi postępowanie dotyczące kilku stron, powinien im udostępniać materiały dotyczące wspólnej dla nich sytuacji procesowej w granicach określonych przedmiotem orzekania oraz bez ograniczeń materiały dotyczące strony występującej z żądaniem ich udostępnienia. Jeżeli natomiast zakres materiałów uzyskanych od różnych stron przekracza ramy wspólnego dla nich stanu faktycznego, to organ podatkowy ma obowiązek zachowania w tajemnicy dane, które nie są dla stron wspólne.

Reasumując, najprawdopodobniej w przedmiotowej sprawie zebrane przez organ podatkowy informacje zawarte w formularzach o wymianie informacji zawierały dane, które organ podatkowy powinien wyłączyć lub utrzymać w tajemnicy te ich cechy, które mogłyby umożliwić Czytelnikowi jako osobie nieuprawnionej na ich identyfikację. Zatem kierując się ochroną interesu publicznego prawidłowo organ podatkowy odmówił Czytelnikowi wglądu do informacji zawartych w formularzach o wymianie informacji, ponieważ ich ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo jednostki organizacyjnej.

Należy wskazać, że obowiązkiem organu podatkowego jest wskazanie w uzasadnieniu postanowienia wydanego na podstawie art. 179 §2 Ordynacji podatkowej w czym przejawia się „interes publiczny” i jaka jest jego treść,a uprawnieniem Czytelnika jest możliwość wniesienia na postanowienie zażalenia do organu wyższego stopnia.

Marta Rusin

Podstawa prawna: art. 178, art. 179 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa.