Wydawanie za odpłatnością przez uczelnię kształcącą na poziomie wyższym - legitymacji dla swoich studentów, można uznać jako ściśle związane z usługami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, które korzystają ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2013 roku nr IPTPP4/443-62/13-4/ALN.
Sytuacja podatnika
Uniwersytet zawarł umowę partnerską z Urzędem Miasta i Politechniką na rzecz realizacji projektu unijnego na zastąpienie dotychczasowej papierowej legitymacji studenckiej jej elektroniczną wersją z jednoczesnym zapisem na niej funkcjonalności karty miejskiej.
Elektroniczna legitymacja studencka poza poświadczeniem statusu studenta, będzie również upoważniała do korzystania z dostępu do biblioteki, dostępu do urządzeń technicznych i laboratoriów, zniżki na dostęp do obiektów miejskich takich jak teatr, basen, komunikacja miejska itp.
Ponadto Uniwersytet, w ramach tego samego przedsięwzięcia wprowadzi elektroniczną kartę pracowniczą, która będzie również umożliwiała pracownikom Uczelni zniżkę na dostęp do obiektów miejskich.
W związku z tym, iż to Uniwersytet będzie wykonawcą legitymacji/kart pracowniczych nie będzie zawierał żadnych umów na ich wykonanie. Usługi i towary zakupywane w ramach projektu wykorzystywane będą do przygotowania dokumentów legitymacji studenckiej i pracowniczej (Wnioskodawca zamierza przebudować i przystosować pomieszczenia, zakupić niezbędny sprzęt i materiały konieczne do wytworzenia i personalizacji legitymacji studenckiej/karty pracowniczej). . Faktury VAT dokumentujące poniesione przez Uniwersytet wydatki wystawiane będą na Uniwersytet.
Legitymacja studencka/karta pracownicza będzie własnością studenta/pracownika, bez możliwości odstąpienia jej innej osobie. Osoba, na którą będzie wystawiona legitymacja/karta pracownicza w związku z jej wystawieniem nie będzie świadczyć na rzecz uczelni żadnych czynności. Wnioskodawca, w związku z wydaniem przedmiotowych legitymacji/kart pracowniczych nie będzie osiągał żadnych korzyści.
Zarówno elektroniczna legitymacja studencka jaki elektroniczna karta pracownicza wydawane będą za odpłatnością w wysokości stanowiącej pokrycie kosztów jej wytworzenia.
Lider projektu (Miasto) będzie realizował własną odrębną część projektu a w stosunku do Uniwersytetu i Politechniki będzie odpowiedzialny za koordynację, promocję, rozliczenie finansowe projektu.
Partner projektu nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lidera projektu. Wnioskodawca będzie otrzymywał środki finansowe od Lidera projektu z ewentualnego dofinansowania unijnego, w części dotyczącej realizacji projektu przez Wnioskodawcę. Przekazanie ww. środków przez Lidera na rzecz Partnera nie będzie stanowiło czynności opodatkowanych w świetle ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano pytanie czy odpłatne wydanie elektronicznej legitymacji studenckiej bądź pracowniczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, a tym samym czy Uniwersytet będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w jakimkolwiek zakresie od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu ...
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Dyrektor zgodził się ze stanowiskiem Uniwersytetu, że uczelnia na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa w sprawie dokumentacji przebiegu studiów, obowiązana jest wydać każdemu studentowi legitymację studencką. Czynność ta, stanowi dostawę towaru ściśle związaną z usługą podstawową jaką jest kształcenie na poziomie wyższym, które korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 26 lit. b ustawy.
Elektroniczna karta pracownicza wydawana odpłatnie nie stanowi sprzedaży w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, i jest to czynność wykraczająca poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT.
Na terenie Uniwersytetu elektroniczna karta pracownicza będzie jedynie poświadczeniem statusu pracownika uczelni, bez świadczenia jakichkolwiek dodatkowych usług przez uczelnię; zaś na terenie miasta, dzięki swej funkcjonalności, umożliwiać będzie rejestrację zakupionych biletów do obiektów miejskich takich jak: muzeum, teatr, basen itp.
I dopiero u tych podatników sprzedających bilety generowana będzie sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym Uniwersytetowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgonie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku.
Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.