Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NIERUCHOMOŚCI , AKTUALNOŚCI

March 28, 2019

Odsprzedaż oleju opałowego nabytego z przeznaczeniem na cele opałowe oraz skutki podatkowe jego utylizacji

0 2120

Spółdzielnia może sprzedać niewykorzystany olej opałowy, będący wyrobem akcyzowym, z przeznaczeniem do celów opałowych lub dalszej sprzedaży z przeznaczeniem do celów opałowych, wypełniając warunki wymienione w art.89 ust. 5-10 oraz ust. 14 i ust. 15 pkt 1 Ustawy o podatku akcyzowym. Nie będzie to powodowało zmiany przeznaczenia zbywanego przez Wnioskodawcę oleju opałowego. Natomiast w przypadku niedopełnienia warunków, o których mowa w ust. 5-10, i gdy w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego ustalono, że niewykorzystany przez Spółdzielnię olej opałowy o kodzie CN 2710 19 47 nie został użyty do celów opałowych lub gdy nie ustalono nabywcy tych wyrobów, zastosowanie znajdzie stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zastosowanie do niewykorzystanego przez Spółdzielnię oleju opałowego stawki akcyzy w wysokości podanej w art.89 ust. 1 pkt 9 ustawy, wymaga użycia tego oleju do celów opałowych oraz prawidłowej dokumentacji sprzedaży i deklarowanego przeznaczenia tego oleju do celów opałowych. W przypadku, gdyby niewykorzystany olej opałowy przekazany został do utylizacji nie można byłoby uznać, że został zużyty w celach opałowych. Nie mogłoby również mieć miejsca dopełnienie wymogów dokumentacyjnych w zakresie sprzedaży i przeznaczenia tego oleju. Konsekwencją powyższego byłoby opodatkowanie niewykorzystanego przez Spółdzielnię oleju opałowego, nieużytego do celów opałowych, stawką określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 7 marca 2019 roku, nr 0111-KDIB3-3.4013.291.2018.2.MAZ.

Sytuacja Podatnika

Wnioskodawca nabył olej napędowy w celach opałowych o kodzie CN 2710 19 47, zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem, zgodnie z art.89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowany stawką akcyzy 232 zł / 1000 l. Nabywając olej opałowy Wnioskodawca złożył oświadczenie, dołączone do faktury zgodnie z art.89 ust. 6 ustawy. Z uwagi na zaprzestanie działalności produkcyjnej Spółka posiada niewykorzystany olej.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości odsprzedaży oleju opałowego nabytego z przeznaczeniem na cele opałowe oraz skutków podatkowych utylizacji tego oleju.

Stanowisko Dyrektora

W myśl art.86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Zgodnie z art.89 ust. 1 pkt 9 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232 zł/1000 litrów. wskazać należy, że zastosowanie dla oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych - o kodzie CN 2710 19 47, zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem - stawki akcyzy w wysokości podanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, wymaga:

  • użycia tego oleju do celów opałowych oraz

  • prawidłowej dokumentacji sprzedaży i deklarowanego przeznaczenia tego oleju do celów opałowych.

W myśl art.89 ust. 5 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a;

2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Stosownie do art. 89 ust. 6 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeże-niem ust. 7, powinno być dołączone do faktury oraz powinno zawierać:

1. dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP;

2. określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3. wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4. datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5. czytelny podpis składającego oświadczenie.

Mając na uwadze przytoczone przepisy Dyrektor wskazał, że zastosowanie dla oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych - o kodzie CN 2710 19 47, zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem - stawki akcyzy w wysokości podanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, wymaga:

  • użycia tego oleju do celów opałowych oraz

  • prawidłowej dokumentacji sprzedaży i deklarowanego przeznaczenia tego oleju do celów opałowych.

Dyrektor stwierdził, że Wnioskodawca nabywając olej opałowy - zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem, o kodzie CN 2710 19 47 - z przeznaczeniem na cele grzewcze i produkcyjne, dopełnił wszelkich warunków uprawniających do zastosowania dla tego oleju stawki akcyzy wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy. Dyrektor uznał, iż o przeznaczeniu na „cel opałowy” możemy mówić wówczas, gdy zużywany olej opałowy służy do otrzymywaniu energii cieplnej, dlatego Wnioskodawca nabywając olej opałowy w celach grzewczych i produkcyjnych dokonał jego nabycia w celu opałowym. W tych okolicznościach stawka akcyzy na ten olej opałowy, wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, określona została w prawidłowej wysokości w sytuacji, gdy Wnioskodawca dopełnił pozostałych wymaganych warunków.

Dyrektor wskazał także, iż od momentu nabycia przedmiotowych wyrobów to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek zachowania warunków zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy. Jak bowiem wynika z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

• użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

• sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Dyrektor zaznaczył, że przez sprzedaż należy rozumieć czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot (art.2 ust. 1 pkt 21 ustawy). Czyli za sprzedaż należy również uznać nieodpłatne przekazanie wyrobów akcyzowych. Zatem użycie nabytych przez Wnioskodawcę olejów do celów innych niż opałowe albo odsprzedaż tych olejów, bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania preferencyjnej stawki podatku, będzie podlegało opodatkowaniu stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze Dyrektor stwierdził, że sprzedaż (w tym nieodpłatne przekazanie) olejów innym podmiotom w celu ich zużycia do celów opałowych lub w celu dalszej odsprzedaży również na cele opałowe - przy spełnieniu warunków przewidzianych w art. 89 ust. 5-10 ustawy, w tym uzyskania od nabywcy stosownego oświadczenia - nie będzie powodowało zmiany przeznaczenia nabytego przez Wnioskodawcę oleju opałowego.

Ponadto Spółdzielnia - jako sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w art.89 ust. 1 pkt 9 ustawy - będzie zobowiązana do sporządzania i przekazywania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięcznych zestawień oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy. Oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli. Powyższe obowiązki wynikają z art. 89 ust. 14 ustawy. Przy czym miesięczne zestawienia sprzedaży powinny być sporządzone zgodnie z art. 89 ust. 15 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do kwestii korekty oświadczenia złożonego na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, Organ wskazał, że w momencie złożenia przez Wnioskodawcę oświadczenia, że nabywane oleje zostaną zużyte do celów opałowych, sprzedawca tych olejów uzyskał prawo do sprzedaży ich na rzecz Wnioskodawcy z preferencyjną stawką akcyzy. Gdy w momencie składania oświadczenia było ono prawidłowe, to wywoływało określone skutki, które w wyniku jego złożenia zaistniały. Wobec powyższego zmiana oświadczenia post factum jest niedopuszczalna. Wynika to wprost z przepisów Kodeksu cywilnego. Zmiana oświadczenia, które już wywołało skutki prawne nie jest możliwa ani na gruncie prawa cywilnego, ani też na gruncie podatku akcyzowego, którego przepisy nie przewidują takiej okoliczności. Niemniej brak możliwości zmiany oświadczenia, a w szczególności niewykorzystanie nabytego oleju opałowego zgodnie ze złożonym oświadczeniem nie oznacza, że automatycznie w sprawie przedstawionej we wniosku znajdzie zastosowanie stawka, o której mowa w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy. Zastosowanie takiej stawki nastąpi jedynie w przypadku określonym w art. 89 ust. 16 ustawy - gdy warunki, o których mowa w ust. 5-12, nie zostały spełnione i w wyniku postępowania podatkowego, postępowania kontrolnego albo kontroli podatkowej ustalono, że wyroby, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 lit. a, nie zostały użyte do celów opałowych lub gdy nie ustalono nabywcy tych wyrobów.

Podstawa prawna: art.86 ust.1 pkt 2, art.89 ust.1 pkt 9, ust.5, ust.14, ust.15 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym