Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , KASY REJESTRUJĄCE

September 1, 2015

Odszkodowanie za zagubiony przez pocztę towar

0 1033

Prowadzę sprzedaż internetową na allegro. Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie rękodzieło - wyroby szydełkowe, rozliczam się na ryczałcie 5,5% i posiadam kasę fiskalną, prowadzę ewidencję przychodów. Klient zakupił u mnie na Allegro wyroby szydełkowe za 110 zł, które wysłałam mu w czerwcu wraz z paragonem z kasy fiskalnej na 110 zł, towaru nie otrzymał z winy Poczty Polskiej. Po uznanej reklamacji przez pocztę w dniu 23 lipca 2015 roku otrzymałam zwrot kwoty 110 zł na swoje konto bankowe firmowe od Poczty. Klientka nie chce zwrotu pieniędzy, tylko abym ponownie wykonała wyroby szydełkowe, te które zaginęły. Czy tę kwotę zwrotu z tytułu reklamacji z Poczty muszę nabijać na kasę fiskalną i ewidencjonować jako przychód?

ODPOWIEDŹ

Otrzymaną kwotę z tytułu reklamacji z Poczty Polskiej ze względu na ustalenia między stronami iż dotyczy ona przyszłej dostawy należy potraktować jak zaliczkę. Kwota wpłaty na poczet dostawy towaru, który zostanie wykonany w następnych okresach sprawozdawczych nie stanowi przychodu. Z uwagi na to, iż kwota ta wpłynęła na rachunek bankowy, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z ewidencjonowania tej czynności.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis nakazuje ewidencjonowanie sprzedaży, a przez sprzedaż - zgodnie z art. 2 pkt. 22 ustawy o VAT - należy rozumieć m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przedstawionej sytuacji Poczta Polska z tytułu zagubienia wysłanego przez Czytelniczkę towaru, który został już zaewidencjonowany na kasie fiskalnej przekazała równowartość zagubionej przesyłki tytułem uznanej reklamacji. Czytelniczka zastanawia się, czy powinna zarejestrować otrzymaną kwotę na kasie rejestrującej. Jednocześnie z ustaleń dokonanych z klientem wynika, że nie chce on zwrotu pieniędzy, ale chce otrzymać zamówiony wcześniej towar.

W pierwszej kolejności należy zastanowić się co należy zrobić z już zaewidencjonowaną na kasie fiskalnej sprzedażą, do której faktycznie nie doszło, bowiem z winy poczty klient nie otrzymał zamówionego towaru.

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących, nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

W myśl § 3 ust. 4 w/w rozporządzenia, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

1. datę sprzedaży;

2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przy-padku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

W opisanym przypadku zamiast podpisu nabywcy na protokole zwrotu/reklamacji towaru dla potwierdzenia zdarzenia należałoby dołączyć decyzję z Poczty Polskiej o uznaniu reklamacji przesyłki w związku z jej zaginięciem, a także odnotować fakt otrzymania odszkodowania z Poczty Polskiej w tej odrębnej ewidencji.

Kolejnym krokiem jest ustalenie co Czytelniczka powinna zrobić z otrzymaną kwotą odszkodowania z poczty.

Co do zasady odszkodowanie nie podlega ewidencji na kasie fiskalnej, ponieważ nie jest dostawą towarów ani świadczeniem usług. Odszkodowanie ma na celu zrekompensowanie straty/szkody. W przedmiotowej sprawie otrzymane pieniądze z Poczty Polskiej są odszkodowaniem za zagubiony towar, jednakże z uwagi na uzgodnienia pomiędzy Czytelniczką a jej klientką, która nie chce zwrotu pieniędzy, ale chce aby wykonano jej i dostarczono zamówiony wcześniej towar, który zaginął, to w tej sytuacji otrzymane z poczty pieniądze należałoby potraktować jak zaliczkę i zaewidencjonować na kasie fiskalnej.

Z §3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących wynika, że otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

Jednak, niekiedy sprzedaż (otrzymanie zaliczki) może być zwolniona z obowiązku ewidencjonowania. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 roku do 31 grudnia 2016 roku, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostało w §2 i §3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwane dalej rozporządzeniem. Ponieważ w przedmiotowej sprawie zaliczka wpłynęła na rachunek bankowy, to na uwagę zasługuje zwolnienie wynikające z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Wśród tych czynności, pod poz. 37 załącznika znajduje się dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Należy podkreślić, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej w związku z dokonywaniem zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego (poczty, itp.) może być stosowane wyłącznie wówczas, gdy cała należność za usługę otrzymywana jest za pośrednictwem tego rachunku (poczty, itp.). Podkreślić przy tym należy, że niezależnie od zwolnienia tej czynności z ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej, obowiązek w podatku od towarów i usług z tytułu otrzymanej zaliczki powstaje na zasadach określonych w art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, tj. z chwilą jej otrzymania w tej części.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego, jak wynika z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Marta Rusin