Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , GMINY I POWIATY , NIERUCHOMOŚCI , AKTUALNOŚCI

August 16, 2016

Odszkodowanie za zmniejszenie wartości nieruchomości a VAT

0 1091

Otrzymana przez Gminę należność z tytułu „odszkodowania” za zmniejszenie wartości nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 5 lipca 2016 roku nr ILPP1/4512-1-323/16-4/MC.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która otrzymała decyzje Wojewody ustalające odszkodowanie na jej rzecz, z tytułu zmniejszenia wartości nieruchomości w wyniku realizacji inwestycji polegającej na budowie gazociągu wysokiego ciśnienia przez „przedsiębiorstwo przesyłowe” zlokalizowane na nieruchomościach stanowiących jej własność. Wysokość odszkodowania ustalono na podstawie opinii rzeczoznawcy majątkowego z zastosowaniem przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z otrzymaną decyzją, wypłata odszkodowania następuje jednorazowo w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Gminy dotyczą ustalenia, czy należność otrzymana z tytułu odszkodowania za zmniejszenie wartości nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy w pierwszej kolejności wyjaśnił, iż nazywane przez Gminę odszkodowanie wypłacone z tytułu zmniejszenia wartości nieruchomości w wyniku realizacji inwestycji nie posiada cech odszkodowania za poniesioną szkodę, lecz pełni funkcję wynagrodzenia za usługę, świadczoną zgodnie z nakazem organu władzy publicznej co wpisuje się w normę art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, czyniąc tego rodzaju usługę faktycznie odpłatną. Gmina w tym przypadku nie działa jako organ władzy publicznej, ale z nakazu organu władzy publicznej.

Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy. Bowiem otrzymane od „przedsiębiorstwa przesyłowego” odszkodowanie stanowi w rzeczywistości wynagrodzenie za świadczoną przez Gminę usługę, dającą wypłacającemu je wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci możliwości korzystania z nieruchomości. Niezależnie od użytej nomenklatury otrzymane odszkodowanie jest w rzeczywistości wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Zatem Gmina wykonując usługi z nakazu organu władzy publicznej, tj. pozwalając „przedsiębiorstwu przesyłowemu” na korzystanie z gruntu – świadczy w ramach działalności, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy jako podatnik, zdefiniowany w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, usługi, które ze względu na ich odpłatny charakter podlegają, na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Podstawa prawna: art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 3, art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.