Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , AKTUALNOŚCI

March 1, 2015

Określenie faktycznej wartości sprzedaży na aukacjach internetowych

0 990

Urząd Skarbowy ma wgląd do transakcji zawieranych przez Allegro, które różnią się od sprzedaży (wpływy na konto podatnika). Różnica wynika z tego, że po wygraniu aukcji klient bardzo często nie kontaktuje się, nie płaci po prostu. Ponadto czasem po zapłacie odsyła/zwraca towar, ale bez parago­nu. Oddajemy wówczas mu pieniądze, więc na koncie to widać. Jak będzie w przypadku kontroli z US, robię wszystko ok, ale nie wiem jak US traktuje takie sytuacje; różnica między sprzedażą faktyczną a raportem z Allegro? Czy US ma swoje wskaźniki, których nie można przekroczyć bo tak jest prze­cież u każdego sprzedawcy?

ODPOWIEDŹ

Organy kontrolujące nie posiadają wskaźników których nie można przekroczyć w sytuacji wystąpienia różnic pomiędzy danymi uzyskanymi z Grupy Allegro a przychodami wynikającymi z rachunku bankowego. Zebrany materiał dowodowy w trakcie kontroli podatkowej oraz wyjaśnienia podatnika oparte na rzetelnych dowodach (ewidencje, wyciągi z rachunku bankowego, protokoły zwrotu towaru, zwrot prowizji, płatności) stanowią podstawę uznania, że podatnik nie uzyskał przychodu z danej aukcji z powodu odstąpienia lub zwrotu.

UZASADNIENIE

Podatnicy uzyskujący przychody ze sprzedaży prowadzonej z wykorzystaniem internetu podlegają kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania. W czasie kontroli podatkowych i skarbowych urzędnicy sprawdzają, czy i w jaki sposób ww. podmioty rozliczają się z tytułu podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. Głównym ich zadaniem jest ustalenie rozmiarów takiej działalności - prowadzonej zarówno za pośrednictwem portali aukcyjnych, jak i sklepów internetowych - oraz określenia uzyskanych z tego tytułu dochodów. Materiał dowodowy opiera się przede wszystkim na informacjach z portali aukcyjnych i ogłoszeniowych, analizie przepływów na rachunkach bankowych, danych przekazanych przez firmy kurierskie.

Dowody wykorzystywane w kontroli e-handlu to przede wszystkim:

  • informacje uzyskiwane od właścicieli portali aukcyjnych o użytkowniku, sprzedawanych towarach, transakcjach i prowizjach,

  • dane przekazywane przez bank o rachunkach bankowych: ich liczbie, stanach i obrotach,

  • dokumenty sporządzone przez Pocztę Polską SA i firmy kurierskie: wykaz zrealizowanych dostaw, zestawienie pobrań, wykaz listów przewozowych, kopie faktur za świadczone usługi itp.,

  • informacje uzyskane od kontrahentów kontrolowanego: kserokopie faktur potwierdzających sprzedaż, dowody zapłaty itp.,

  • informacje od wydawców prasy, nadawców radiowych i telewizyjnych, właścicieli portali internetowych o danych osób zamieszczających reklamy i ogłoszenia wskazujące na prowadzenie działalności gospodarczej,

  • informacje od firm hostingowych i zajmujących się rejestracją domen internetowych,

  • zeznania świadków.

Jeżeli z informacji uzyskanych od właścicieli portali aukcyjnych o użytkowniku (np. Grupa Allegro) a wykazanymi wpływami na rachunek bankowy podmiotu występują różnice, kontrolujący ustalają przyczynę zaistniałych rozbieżności. W pierwszej kolejności to podatnik winien przedstawić przyczyny zaistniałych różnic. W zaistniałej sytuacji Czytelnik stwierdził, że różnica między transakcjami zawieranymi przez Allegro a faktyczną sprzedażą (wpływy na konto) wynika m.in. z tego, że po wygraniu aukcji klient nie kontaktuje się z dostawcą - nie płaci. Ponadto, czasami po zapłacie klient odsyła towar – zwraca towar bez paragonu, a po zwrocie pieniędzy nie odsyła dostawcy paragonu.

W związku z powyższym Czytelnik zastanawia się jak urząd skarbowy traktuje takie sytuacje: różnica miedzy sprzedażą faktyczną a raportem z Allegro. W trakcie prowadzonych kontroli w zakresie e-handel kontrolujący badają wpływy na rachunki bankowe podatnika oraz transakcje zawierane przez Allegro. Jeżeli aukcja została wylicytowana przez klienta, a nie doszło do transakcji, wówczas podatnik powinien zwrócić się do Allegro (zakładka kontakt) o zwrot prowizji. Grupa Allegro występuje z zapytaniem do kontrahenta podatnika o przyczynę odstąpienia od transakcji kupna. Jeżeli odstąpienie od transakcji zostanie potwierdzone przez klienta wówczas Allegro zwraca prowizje od transakcji. Zwrot prowizji przez Allegro jest dowodem dla kontrolujących, że nie doszło do transakcji (zwrot prowizji na konto).

Natomiast w przypadku zainicjowanej sprzedaży przez klienta, która nie doszła do skutku i zarejestrowanej na kasie fiskalnej: brak odbioru towaru przez klienta, lub zwrot zakupionego towaru mają zastosowanie przepisy rozporządzenia o kasach fiskalnych. W rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących wprowadzone zostały zasady korygowania obrotu. Przede wszystkim, w celu skorygowania obrotu z kasy fiskalnej należy prowadzić ewidencje zawierające określone dane.

W § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia określono sposób ujmowania tzw. oczywistych pomyłek, czyli błędów popełnionych przez osoby obsługujące kasę fiskalną. W przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

1. błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);

2. krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

Powyższą ewidencją objęte będą przypadki zainicjowanej sprzedaży wysyłkowej, która nie doszła do skutku (np. klient zamawia towar, sprzedawca go wysyła, ale klient go nie odbiera). W tym przypadku nie dochodzi do sprzedaży, co stanowi podstawę do jej anulowania i obniżenia kwoty obrotu i podatku należnego pod datą otrzymania odpowiednio udokumentowanego zwrotu nieodebranego towaru. Dokumentami potwierdzającymi fakt nie dokonania sprzedaży powinny być:

  • oryginał paragonu fiskalnego,

  • dokument przewozowy, kurierski, karta zwrotna z poczty z których wynika fakt nie odebrania towaru przez nabywcę,

  • drugi egzemplarz faktury, jeżeli dodatkowo była wystawiana na udokumentowanie transakcji, spięty z egzemplarzem posiadanym przez sprzedawcę, przekreślony z dopiskiem „anulowano”.

Natomiast w przypadku zwrotów towarów dokonywanych przez klientów oraz uznanych reklamacji podatnik powinien prowadzić ewidencję zwrotów i reklamacji, w której należy ująć te operacje. Ewidencja ta zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia musi zawierać:

  1. datę sprzedaży;

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży (czyli najczęściej będzie to wspomniany na początku paragon);

  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Należy zauważyć, że oprócz wykazania w ewidencji danych dotyczących dokonanego zwrotu lub reklamacji, konieczne jest dołączenie do niej dokumentu sprzedaży – oryginału paragonu. W przypadku jego braku dopuszczalne jest odszukanie na rolce kasy (lub w pamięci fiskalnej) danych tej operacji sprzedaży i ich czytelne wydrukowanie. Dodatkowym wymogiem jest konieczność sporządzenia protokołu przyjęcia zwrotu lub reklamacji podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.

W przypadku prowadzenia sklepu internetowego uzyskanie podpisu na protokole od nabywcy towaru może okazać się utrudnione. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z 28 listopada 2013 roku, nr IPPP2/443-1043/13-2/DG, stwierdził, że: „(…) przesłanie przez klienta podpisanego oświadczenia o odstąpieniu od umowy lub formularza zwrotu towaru, które to pisma zostaną również podpisane przez Spółkę, może spełniać funkcje protokołu… Z racji specyfiki realizowanej sprzedaży – za pośrednictwem Internetu, czyli wysyłkowo, nie jest możliwy osobisty kontakt z klientem – czyli przybycie klienta do sprzedawcy i sporządzenie na miejscu stosownych dokumentów.

Tym samym więc podpisane przez klienta i Spółkę oświadczenia o odstąpieniu od zakupu oraz formularz zwrotu towarów może być traktowane jako sporządzenie protokołu w myśl ww. przepisu. (…)".

Na podstawie powyższego dla firm dokonujących sprzedaży wysyłkowej rozwiązaniem może być:

  • dołączanie do przesyłanych towarów niewypełnionego protokołu, który klient dokonujący zwrotu musiałby wypełnić, podpisać i odesłać lub

  • możliwość pobrania przez klienta takiego protokołu ze strony internetowej sprzedawcy.

Wzór protokołu przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi znajdą Państwo w serwisie VAT.ksiegowego.pl w zakładce WZORY PISM.

Marta Rusin