Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

September 9, 2011

Opłata za korzystanie z przystanków komunikacyjnych podlega opodatkowaniu VAT

0 973

Pobieranie opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych jest usługą podlegającą podatkowi VAT. Kwota opłaty wynikająca z uchwały Rady Miejskiej jest wartością brutto.

Wynika to z indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach numer IBPP2/443-442/11/WN z 12 maja 2011 roku.

Sytuacja podatnika

Podatnik jest samorządowym zakładem budżetowym, działającym jako jednostka organizacyjna miasta, na podstawie ustawy o finansach publicznych, oraz Statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej. W związku z wejściem w życie z dniem 01.03.2011r. ustawy z dnia 16.12.2010r. o publicznym transporcie zbiorowym, na jednostki samorządu terytorialnego został nałożony obowiązek naliczania opłat przewoźnikom za korzystanie z przystanków komunikacyjnych. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej opłata za korzystanie z przystanków komunikacyjnych wynosi 0,05 zł za jedno zatrzymanie, a wykonanie w/w Uchwały zostało powierzone Dyrektorowi Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.

Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem czy opłata za korzystanie z przystanków stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług a jeżeli tak to czy kwotę określoną w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym w wysokości 0,05 zł należy uznać za kwotę brutto czy netto?

Uzasadnienie Dyrektora Izby Skarbowej

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania VAT - jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług. Powoduje to, iż czynność polegająca na pobieraniu przez Dyrektora Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego na podstawie uchwały Rady Miejskiej opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych jest co do zasady czynnością podlegającą regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Istotny z punktu widzenia określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, który stanowi, że ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Przytoczony przepis oznacza, że wszędzie tam, gdzie strony nie określiły wprost, czy umówiona przez nie cena jest kwotą brutto czy netto, przyjmuje się, że jest to cena brutto, a zatem cena obejmująca podatek od towarów i usług. Zasadą zatem jest, że w ramach ustalonych cen zawarty jest już podatek od towarów i usług, jeżeli dana transakcja podlega temu podatkowi, chyba że strony w umowie wyraźnie wskażą inaczej.

Podstawa prawna: art.8 ust.1 i art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; art.3 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 roku o cenach.