Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY , KASY REJESTRUJĄCE

September 2, 2015

Opłaty pobierane przez Gminę za parkowanie w miejscach niestanowiących pasa drogowego

0 1052

Czy Gmina do pobierania opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w miejscach niestanowiących pasa drogowego musi posiadać kasę fiskalną? Czy Gmina może zlecić pobieranie opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w miejscach niestanowiących pasa drogowego swojej jednostce organizacyjnej, czyli Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji, który posiada mobilną kasę fiskalną?

ODPOWIEDŹ

Gmina do pobierania opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w miejscach niestanowiących pasa drogowego jest obowiązana do posiadania kasy fiskalnej. Jedynie automatyczny system parkingowy zwalnia podatników z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej obrotu z tytułu świadczenia usług parkingowych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art.15 ust.1 ustawy o podatku VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art.15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z linią orzecznictwa, opłata za parkowanie pojazdów na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania jest świadczeniem o charakterze publicznoprawnym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast udostępnianie miejsc parkingowych na parkingach nie stanowiących pasa drogowego za wynagrodzeniem jest odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Wynika to z tego, że parkowanie pojazdów odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej i podmiot prowadzący parking świadczy usługę parkingową podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym reguluje § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu, tj. do 20.000 zł. oraz na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia.

Jednym ze zwolnień, które można zastosować jest wymienione w poz. 38 załącznika, tj. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Nie wydaje się jednak, aby to zwolnienie było możliwe do zastosowania w przypadku udostępniania miejsc parkingowych. Warto się natomiast zastanowić nad zamontowaniem tzw. parkomatów, ponieważ przy korzystaniu z tych urządzeń przy sprzedaży biletów parkingowych będzie przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania. Zgodnie bowiem z poz.41 załącznika do rozporządzenia, zwolnione z obowiązku ewidencjonowania są usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Odnośnie pytania dotyczącego zlecenia pobierania opłaty za parkowanie pojazdów swojej jednostce organizacyjnej, czyli Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji należy zauważyć, że przepisy podatkowe nie zabraniają dokonania takiej czynności. Gmina w takim przypadku byłaby zobowiązana do zawarcia ze swoją jednostką umowy cywilnoprawnej, a podległa jednostka wystawiałaby na rzecz Gminy fakturę za świadczone usługi. Należy się jednak zastanowić nad taką formą umowy, zwłaszcza w świetle uchwały z 24 czerwca 2013 roku (sygn. akt I FPS 1/13), w której Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów stwierdził, iż w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług gminne jednostki budżetowe nie powinny być podatnikami podatku od towarów i usług.

Redakcja nadmienia, że 5 maja 2015 roku Trybunał w Luksemburgu rozpatrywał pytanie Naczelnego Sądu Administracyjnego mające na celu ustalenie, czy jednostki budżetowe gminy mogą być uznane za podatników podatku VAT. Pomimo, iż Rzecznik generalny zapowiedział wydanie opinii 30 czerwca 2015 roku, nie została jeszcze ogłoszona.

Karol Zen