Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Pobierane opłaty od rodziców dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych korzystają z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9 stycznia 2014 roku nr IBPP3/443-1279/13/AŚ.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje zadania między innymi z mocy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jako zadanie własne powiatu.

Na podstawie wymienionej ustawy, MOPR pobiera opłaty:

  • z tytułu odpłatności za pobyt wychowanków w placówkach opiekuńczo - wychowawczych,

  • z tytułu odpłatności za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych.

Wyżej wymienione opłaty nie są pobierane w ramach zawartych umów cywilnoprawnych, a wymóg i zasady ich pobierania zostały nałożone przez przepisy ww. ustawy. Natomiast uzyskane z opłat wpływy, MOPR odprowadza na rachunek Miasta jako jego dochód.

W związku z powyższym MOPR zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy powyższe opłaty korzystają z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy wskazał, iż MOPR wykonuje ustawowo określone dla jednostek samorządu terytorialnego zadania z zakresu organizacji pieczy zastępczej. Zatem jest podmiotem o którym mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny. Z regulacji prawnych ww. ustawy wynika, że zadania powiatu w zakresie pieczy zastępczej wykonuje wyznaczona przez starostę jednostka organizacyjna, a działalność ta jest wykonywana w ramach właściwego dla tych organów reżimu publicznoprawnego. Działania w zakresie organizacji pieczy zastępczej są wykonywane w ramach funkcji publicznych i nie są działaniami podejmowanymi przez MOPR na tych samych warunkach prawnych co prywatni przedsiębiorcy. Czynności te mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a sposób i zakres ich realizacji jest ściśle określony w przepisach prawa.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż realizowane przez MOPR ustawowo określone zadania w zakresie organizacji pieczy zastępczej w zakresie zapewnienia dzieciom właściwej opieki przez umieszczenie ich w placówkach opiekuńczo-wychowawczych lub rodzinach zastępczych są formą sprawowania władztwa publicznego. Zatem realizując czynności w tym zakresie i pobierając od rodziców dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych opłaty nałożone przez przepisy ustawy MOPR korzysta z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.