Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu, ustalone przez Radę Powiatu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 30 lipca 2013 roku nr IPTPP1/443-429/13-2/AK.
Sytuacja Podatnika
O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Powiat, kóry zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, usuwa pojazdy z drogi i umieszcza je na parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłat za jego usunięcie i przechowywanie. Usuwanie pojazdów i prowadzenie parkingu strzeżonego jest zadaniem własnym Powiatu, co wynika z ww. ustawy. Usuwanie pojazdów i ich przechowywanie zostało, w drodze zaproszenia do składania ofert, zlecone zewnętrznej firmie, która zgodnie z zawartą umową otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie i winna odprowadzać należny podatek VAT. Rada Powiatu ustaliła opłaty za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie w wysokości nie wyższej niż określone w ustawie stawki maksymalne. Opłaty za usuwanie pojazdów z drogi i ich przechowywanie stanowią dochód własny powiatu a ponosi je osoba będąca właścicielem pojazdu. Decyzję o ich zapłacie wydaje starosta.
W związku z powyższym Powiat zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy uiszczane przez podmiot odbierający pojazd na rzecz Powiatu opłaty za usuwanie i przechowywanie pojazdów, o których mowa ustawie Prawo o ruchu drogowym, podlegają podatkowi od towarów i usług.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
W myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT. Jednocześnie nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Natomiast z ustawy o samorządzie powiatowym wynika, iz powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponad gminnym w tym m. in. w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Dokonując zatem analizy opisy sprawy oraz obowiązujących przepisów podatkowych organ podatkowy uznał, iż w tym przypadku Powiat realizując zadania własne, nałożone odrębnymi przepisami, wpisuje się w dyspozycję normy zawartej w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego pobierane przez Powiat opłaty za usuwanie pojazdów i ich przechowywanie mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, natomiast tryb ich pobierania jest ściśle określony w przepisach prawa. Zatem, opłaty ustalone i pobierane, w trybie ustawy Prawo o ruchu drogowym, za przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi na parkingu strzeżonym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podstawa prawna: art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.