Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 5 lutego 2015 roku wydał postanowienie, że dodatki do paliw powinny być opodatkowane według stawki akcyzy dla paliwa, do którego są dodawane; sprawa C-275/14, Jednostka Innowacyjno-Wdrożeniowa Petrol S.C. Paczuski Maciej i Puławski Ryszard przeciwko Ministrowi Finansów.

Spółka ta zajmowała się produkcją i sprzedażą dodatków do paliw silnikowych oraz olejów opałowych, oznaczonych kodem CN 3811. Zwróciła się w interpretacji indywidualnej z zapytaniem o stawkę akcyzy jaką powinny być opodatkowane te towary. W odpowiedzi, uzyskała wykładnię, że powinny być opodatkowane akcyzą według stawki właściwej dla „pozostałych paliw silnikowych” tj. 1822 zł/1000 litrów. Spółka zaskarżyła interpretację uważając, że produkowane przez nią towary powinny być opodatkowane według stawek właściwych dla produktów, do których są one dodawane (1565 zł za 1000 litrów).

W rezultacie sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zwrócił się do TSUE z pytaniem prejudycjalnym, czy art. 2 ust. 3 akapit drugi dyrektywy Rady 2003/96/WE, przewidujący regułę opodatkowania dodatków do paliw silnikowych według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego, to jest paliwa, do którego dodatek lub rozcieńczalnik zostały zastosowane, należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on stosowaniu do produktów objętych pozycją CN 3811 stawki podatkowej odpowiedniej dla tzw. pozostałych paliw silnikowych, określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku akcyzowym.

TSUE wskazał, że towary produkowane przez Spółkę podlegają uregulowaniu art. 2 ust 3 dyrektywy 2003/96, zgodnie z którym wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego. W konsekwencji, sprzeczne z art. 2 ust. 3 dyrektywy 2003/96 jest nakładanie na dodatki do paliw objętych kodem CN 3811 innej stawki podatku akcyzowego niż mająca zastosowanie do paliwa silnikowego, do którego dodatki te są dodawane.

Niniejsze postanowienie oraz potwierdzenie przez TSUE, iż na art. 2 ust 3 dyrektywy 2003/96 można się powoływać „przeciwko właściwemu krajowemu organowi w ramach sporu przed sądami krajowymi celem wykluczenia stosowania uregulowania krajowego niezgodnego z tym przepisem”, może stanowić podstawę do wystąpienia o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym przez podatników, którzy opodatkowywali dodatki do paliw wyższą stawką.