Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

March 5, 2018

Opodatkowanie dzierżawy przez Gminę hali sportowej

0 979

Odpłatne udostępnianie przez Gminę hali sportowej na podstawie umowy dzierżawy na rzecz spółki stanowi czynności podlegającą opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2018 roku nr 0115-KDIT1-2.4012.860.2017.1.RS

Sytuacja Podatnika

Gmina S. jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny. Gmina wykonuje zadania własne, do których stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należą zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina realizuje inwestycję, w ramach projektu powstanie pełnowymiarowa hala sportowa wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym, dwoma salami do fitnessu, kawiarenką, trybuną stałą na ok. 250 miejsc siedzących i zagospodarowaniem terenu. Oddanie inwestycji do użytkowania planowane jest na czerwiec 2018 r. Inwestycja realizowana jest ze środków własnych Gminy oraz przy udziale dofinansowania przyznanego jej z Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej.

Niezwłocznie po wykonaniu inwestycji, Gmina planuje udostępnić halę sportową odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy na rzecz spółki komunalnej, której przedmiotem działalności jest m. in. zarządzanie nieruchomościami gminnymi. 100% udziałów w spółce jest własnością Gminy.

Czy odpłatne udostępnianie hali sportowej na podstawie umowy dzierżawy na rzecz spółki będzie stanowiło po stronie Gminy czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT?

Stanowisko Dyrektora

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z wskazanego przepisu wynika, ze aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jednocześnie stosownie do ust. 6 art. 15 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

Planowana przez Gminę dzierżawa hali sportowej na rzecz spółki stanowić będzie odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że czynność ta będzie miała charakter cywilnoprawny Gmina będzie działać w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu. W konsekwencji, dzierżawa hali – w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu.

Podstawa prawna: art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.