Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

March 13, 2013

Opodatkowanie opłat za dodatkowe usługi świadczone w zakresie zbierania odpadów komunalnych

0 853

Dostarczanie przez Gminę pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wynika to z interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 stycznia 2013 roku o numerze ITPP1/443-1354/12/DM.

Sytuacja podatnika

W związku z przejęciem przez gminę zadania związanego z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości gmina planuje „wywołać” uchwałę Rady Gminy, w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę w tym zakresie oraz wysokości cen za te usługi.

Uchwała ta ma na celu uzupełnienie koszyka usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów. Rada Gminy podejmie uchwałę określającą jakiego rodzaju będą te usługi oraz ustali za nie cenę. Zgodnie z uchwałą gmina przejmie np. obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

W związku z powyższym zadano pytanie czy cena za usługę dodatkową powinna zawierać podatek VAT.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wyłączenie organów władzy publicznej z zakresu podatku od towarów i usług uzależnione jest od spełnienia przesłanki podmiotowej - ich statusu i przesłanki przedmiotowej – a więc od charakteru podejmowanych przez organy działań. Udzielając odpowiedzi organ podatkowy podkreślił, iż tylko łączne spełnienie powyższych warunków daje możliwość wyłączenia z kategorii podatników podatku VAT.

Ponadto dyrektor izby skarbowej powołał się na § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ,który stanowi , iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w myśl zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Z przepisów tych wynika również, że rada gminy może w drodze uchwały określić rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie zbierania odpadów i ustalić wysokość pobieranych za nie opłat.

W ocenie dyrektora izby skarbowej świadczenie przez gminę dodatkowych, odpłatnych czynności, mających na celu „uzupełnienie koszyka usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów o wyposażenie w pojemniki”, na mocy zawartych umów cywilnoprawnych, stanowi umowę wzajemną, gdzie dwie strony zobowiązują się do wzajemnego świadczenia - w przedmiotowej sytuacji jedna ze stron zobowiązała się do spełnienia określonej usługi, a druga strona do uiszczenia zapłaty za tę usługę. Czynności te mają charakter prowadzenia działalności gospodarczej w świetle art.15 ust.2 ustawy o VAT. Kierując się powyższymi przepisami organ podatkowy uznał ,iż pobierane przez gminę opłaty za świadczenie „dodatkowych usług” podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna: art.15 ust. 2 i ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.