Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , PODATNICY I PŁATNICY (art. 15-18)

December 22, 2015

Opodatkowanie opłat za usuwanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym

0 926

Pobieranie opłat za usuwanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 25 listopada 2015 roku nr IBPP1/4512-723/15/AW.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Powiat, który realizuje zadanie własne w zakresie usuwania i przechowywania usuniętych pojazdów na parkingu strzeżonym określone ustawą Prawo o ruchu drogowym. Opłaty za usuwanie i parkowanie usuniętych pojazdów stanowią dochód własny Powiatu, a pobierane są na podstawie Uchwały Rady Miasta. Przedmiotowe zadanie wykonywane jest przez podmiot wyłoniony zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Za wykonane usługi wykonawca otrzymuje wynagrodzenie zgodnie z zawartą umową na podstawie wystawionej faktury VAT.

W związku z powyższym Powiat zwrócił się do organu podatkowego z następującymi pytaniami:

- czy opłaty za usuwanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

- czy w sytuacji, gdy przedmiotowe opłaty nie podlegają VAT, należy korygować deklarację VAT-7.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy w pierwszej kolejności wyjaśnił, iż Powiat pobierający przedmiotowe opłaty, nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Zatem pobieranie opłat w wysokości określonej na podstawie aktów prawnych, tj. opłat za usuwanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym, jest formą sprawowania władztwa publicznego. Zatem wpisują się w dyspozycję art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec tego, Powiat nie powinien dokumentować tych czynności za pomocą faktur, jak również nie powinien ujmować ich w ewidencji sprzedaży, a w konsekwencji także i w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7.

Zatem Powiat w pierwszej kolejności powinien skorygować faktury VAT w sposób przewidziany w art. 106j ust. 1 ww. ustawy poprzez wystawienie faktur korygujących, gdyż zostały one wystawione nieprawidłowo.

Natomiast obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, powinien dokonać się pod warunkiem posiadania, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia Powiat do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 6, art. 29a ust. 13 i 14, art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 mara 2004 roku o podatku od towarów i usług.