Wynagrodzenie za pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa podlega opodatkowaniu 23% stawką VAT.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej nr ITPP1/443-1347/12/MS z dnia 29 stycznia 2013 roku.
Sytuacja podatnika
Na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w sprawie poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa wyznaczono Starostwo Powiatowe na inkasenta tej opłaty. Opłata skarbowa pobierana jest w siedzibie Starostwa Powiatowego - tj. w kasie Starostwa. Na podstawie ww. uchwały ustalono, iż inkasentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 5% brutto od pobranych kwot. Wynagrodzenie za inkaso Urząd Miejski przekazuje w okresie miesięcznym, po wystawieniu faktury VAT przez Starostwo Powiatowe.
Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości zastosowania zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Na wstępie, po analizie zapisów ustawy o opłacie skarbowej oraz Ordynacji podatkowej organ podatkowy stwierdził, iż podmiot, któremu powierzono pobór opłaty skarbowej, ma status inkasenta w rozumieniu art. 9 Ordynacji podatkowej, czyli jest obowiązany do pobierania od podatnika podatku (opłaty) i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Powiat, zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
Z powyższego wynika, iż starostwo powiatowe jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy jednostce samorządu terytorialnego. Stanowi jednostkę pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Z perspektywy ustawy o podatku od towarów i usług każde działanie podejmowane przez starostwo powiatowe w rzeczywistości oznacza działanie samego powiatu. To powiat posiada zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych, a nie starostwo powiatowe, dlatego też starostwo powiatowe jedynie realizuje zadania w imieniu i na rzecz powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, wskazać należy, iż na gruncie podatku od towarów i usług nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.
Starostwo Powiatowe, realizując zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy, działający w imieniu i na rzecz osoby prawnej, w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania powołany przez wnioskodawcę przepis § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a - rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Zatem, wynagrodzenie za pobór inkasa w wysokości 5% brutto od pobranych kwot, które wypłacane jest wnioskodawcy – zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy – podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%, bowiem czynności tych nie wymieniono w przepisach jako opodatkowane stawkami niższymi, bądź objęte zwolnieniem.
Organ podatkowy zaznaczył, iż w niniejszej interpretacji nie oceniał kwestii prawidłowości rejestracji Starostwa Powiatowego jako podatnika podatku od towarów i usług, gdyż nie była ona przedmiotem zapytania.
Podstawa prawna: art.8 ust.2, art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej; art. 2 § 1 pkt 3, art.9,art.28 §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa; art. 2 ust. 1, art.6 ust.1, art.8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; art.9, art.11 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; art. 5 ust. 1 pkt 1, art.7 ust.1,art.15 ust.1,2,6, art.41 ust.1, art.146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.