Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , AKTUALNOŚCI , PODATNICY I PŁATNICY (art. 15-18)

July 11, 2018

Opodatkowanie pośrednictwa w sprzedaży zakładów i loterii

0 1105

Zawarcie umowy agencyjnej na sprzedaż zakładów i loterii, z tytułu której uzyskiwane jest wynagrodzenie w formie prowizji, powoduje wystąpienie obowiązku rozliczania podatku VAT według stawki 23%.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2018 roku nr 0115-KDIT1-3.4012.187.2018.2.APR

Sytuacja Podatnika

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1997 r., w ramach której dokonuje sprzedaży zakładów i loterii na podstawie umowy agencyjnej.

W zawartej umowie agencyjnej art. 1 pkt 2 wyjaśnia się, że dopłaty doliczane do ceny losów nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca przyjmuje opłatę za gry wyższą od otrzymywanej prowizji. Ponosi ryzyko np. kradzieży środków finansowych od kwoty, od której nie otrzymuje prowizji. Przyjmowane dopłaty w grach objętych monopolem państwa świadczą, że usługa dla Totalizatora na podstawie zawartej umowy agencyjnej nie jest całkowicie nastawiona na zysk i powinna być zwolniona z podatku VAT 23%.

Czy od prowizji jaką Wnioskodawca otrzymuje na podstawie zawartej umowy agencyjnej, jest zobowiązany płacić podatek VAT w wysokości 23%?

Stanowisko Dyrektora

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z cytowanych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego analiza regulacji prawnych prowadzi do wniosku, że w związku z zawarciem umowy agencyjnej na sprzedaż produktów, z tytułu której Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie (w formie prowizji), wystąpi obowiązek rozliczania podatku VAT według stawki 23%. Nie ma przy tym znaczenia, że „zyski” Wnioskodawcy z tego tytułu są znikome. Jest to działanie, które spełnia definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Trzeba zauważyć, że Wnioskodawca świadczy usługę pośrednictwa w sprzedaży produktów. Działalność w zakresie pośrednictwa nie jest jednakże tym samym co działalność w zakresie gier losowych. Działalność Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier (Wnioskodawca nie jest podatnikiem tego podatku w rozumieniu ustawy o grach hazardowych), a tylko podmioty opodatkowane tym podatkiem – stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT – mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca w zakresie opisanej działalności nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.