Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ

November 1, 2017

Opodatkowanie przekazania nagrody w postaci reklamy w czasopiśmie organizatora konkursu

0 906

Klientka, która prowadzi czasopismo fachowe, bierze udziała w spotkaniu - imprezie, organizowanej dla klientów. Na imprezie będzie organizowane losowanie, a firma która wygra, dostanie reklamę na całej stronie w czasopiśmie klientki o wartości około 6000 zł. Jak taka „nagroda” będzie rozliczana podatkowo zarówno od strony podatku dochodowego jak i podatku VAT? 

ODPOWIEDŹ

Przekazanie nagrody klientowi w postaci reklamy w prowadzonym przez siebie fachowym czasopiśmie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na to, że czynność nieodpłatnego świadczenia związana jest z prowadzoną przez Czytelniczkę działalnością.

Zdaniem organów podatkowych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekazanie nagrody związanej z powadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

W zakresie podatku VAT

W ostatnich latach nastąpił rozwój różnych form reklamy, których celem jest zwiększenie zainteresowania kontrahentów i potencjalnych klientów świadczonymi przez firmę usługami lub dostarczanymi towarami. Jedną z form zwiększenia atrakcyjności na rynku może być zorganizowanie w czasie spotkania z kontrahentami loterii.

W sytuacji gdy w wyniku wygrania w loterii otrzymuje się prawo do zamieszczenia na łamach gazety ogłoszenia reklamowego dochodzi do świadczenia, przez właściciela redakcji, usługi. W tej sytuacji należy rozważyć, czy przekazanie takiej nagrody podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady, każde odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług za odpłatneświadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

Na mocy powyższego przepisu nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT jedynie w sytuacji, gdy jest dokonywane na cele osobiste lub do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywać się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Czytelniczka ufundowała na zorganizowanym przez siebie spotkaniu z klientami nagrodę, dla zwycięzcy loterii, w postaci reklamy firmy w wydawanym przez siebie fachowym czasopiśmie. Zatem czynność nieodpłatnej reklamy jest związana z działalnością jaką prowadzi Czytelniczka. Zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie podatku dochodowego

Organizowanie lotorii w czasie spotkania z klientami ma na celu zachęcenie ich do dokonywania zakupów towarów i usług świadczonych przez dany podmiot. Warunki urządzania i zasady prowadzenia loterii określa ustawa z 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych. Loterie mogą być urządzane wyłącznie na podstawie zezwolenia udzielonego przez dyrektora Izby Celnej.

Co do zasady wszelkiego rodzaju nagrody i otrzymane nieodpłatnie świadczenia powodują obowiązek ich rozliczenia w zakresie podatku dochodowego. W prawdzie ustawodawca przewidział zwolnienie z opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, jednak dotyczy ono sytuacji, gdy wygrana nie przekroczy kwoty 2.280 zł. W przeciwnym wypadku opodatkowaniu podlega cała uzyskana w wyniku wygrania kwota. W takiej sytuacji na organizatorze loterii mogą ciążyć określone obowiązki podatkowe. W sytuacji rozliczenia wygranej ryczałtem na organizatorze loterii spoczywa bowiązek rozliczenia podatku w wysokości 10% uzyskanego przychodu (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT). Jeżeli przedmiotem wygranej nie są pieniądze podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej lub świadczenia (art. 41 ust. 7 ustawy o PIT). Pobrany podatek należy wpłacić na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia następnego miesiąca. Ponadto w terminie do końca stycznia (w wersji papierowej) lub do końca lutego (w wersji elektronicznej) następnego roku płatnik jest zobowiązany do przesłania organom podatkowym deklaracji PIT-8AR. Tym samym na podmiocie, który wygrał nie spoczywa już żaden obowiązej rozliczenia z urzędem skarbowym. Przychodu opodatkowanego w formie ryczałtu zwycięzca konkursu nie powinien wykazywać w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.

Kwestią sporną między podatnikami i fiskusemjest właściwa kwalifikacji nagród otrzymanych w ramch prowadzonej działalności gospodarczej do źródła przychodów, a co za tym idzie odpowiednie rozliczenie podatku. Zdaniem organów podatkowych w sytuacji, gdy odbiorcą nagrody jest przedsiębiorca, wygraną winien on zakwalifikować do przychodów z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. To oznacza, że od wygranej należy płacić PIT według zasad ogólnych (18 i 32 proc.) albo podatek liniowy według stawki stawki 19 proc. Stanowisko takie zawarte zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 lutego 2016 roku nr ILPB/4511-1-1592/15-2/AMN, zgodnie z którym „...wartość wygranych uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych (...) konkursów, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art.10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej ...”.

Stanowisko takie podzielone zostało również przez Ministra finansów w interpretacji zmieniającej nr DD9.8220.2.150.2015.JQP z dnia 12.01.2016 roku”...wygrana nagroda rzeczowa w loterii promocyjnej (samochód), w której Wnioskodawca wziął udział jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza.”

W kolejnej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r. (sygn. ILPB1/4511-1-1537/15-2/AA), czytamy, że: (…) wartość nagrody uzyskanej w ramach promocji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, należy zakwalifikować do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji wartość wygranej nagrody Wnioskodawca powinien doliczyć do swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować ją razem z innymi dochodami (przychodami) uzyskanymi z tego źródła, zgodnie ze stosowaną formą opodatkowania.

Odmienne stanowisko zajął natomiast Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku „(...) Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniając wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.”

Zdaniem jednak redakcji taki sposób rozliczenia naraża Czytelnia na spór z fiskusem. Redakcja zaleca daleko idącą ostrrożność i ewentualne wystąpienie o interpretację indywidualną bądźprzygotowanie się na wejście na drogę sądową w obronie swojego stanowiska. W sytuacji przedstawionej przez Czytelnika (przekazanie wygranej w loterii w postaci zamieszczenia reklamy firmy w gazecie o wartości 6.000 zł) redakcja przychyliłaby się do stanowiska prezentowanego przez Sądy. Zatem po stronie Czytelnika powstałby obowiązek płatnika z tytułu przekazania kontrahentowi nagrody związanej z prowadzoną jego działalnością w postaci opodatkowania ryczałtowanym podatkiem w wysokości 10%.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: Czynności tej nie wykazuje się w deklaracji VAT.

Agnieszka Kołodziejczak

Podstawa prawna: art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług,art. 5a pkt 6, art. 9a ust. 1 i 2, art. 10 ust. 1, art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.