Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

May 1, 2016

Opodatkowanie przekazania projektu aportem do spółki

0 993

Czy Gmina przekazując aportem do spółki dokumenty tj. projekt budowlany, projekt rekultywacji, mapę do celów projektowych - powinna doliczyć podatek VAT (23%)? Gmina nabyła przedmiotowe dokumenty na podstawie faktury VAT z grudnia 2013 roku o wartości łącznej 23.000 zł netto. Jeśli tak, to czy udziały w spółce nabyte za aport winny być przeliczone do kwoty netto czy brutto wartości aportu? Czy Gmina może przez korektę deklaracji VAT odliczyć VAT z wystawionej faktury w grudniu 2013 roku? Dokumentację przekazywaną jako aport zaliczono jako inwestycje w toku - saldo konta 080. W momencie zakupu dokumentacji (grudzień 2013) nie odliczono VAT z uwagi na brak prawa do odliczenia - planowanie budowy PSZOK - działalności niepodlegająca VAT.

ODPOWIEDŹ

Tak, aport jest czynnością opodatkowaną, w tym przypadku obowiązuje stawka 23%, a wartość udziałów powinna stanowić wartość brutto aportu. Gmina ma prawo do odliczenia VAT z tytułu zakupu dokumentacji poprzez korektę podatku naliczonego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art.7 ust.1 i art.8 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT).

W myśl cytowanych powyżej przepisów wniesienie wkładu niepieniężnego, czyli aport rzeczowy rodzi obowiązek podatkowy w VAT, gdyż wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów lub świadczenia usług – następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel lub świadczenie usługi.

Wniesienie aportu do spółki przez Gminę spowoduje, że Gmina jest dla tej czynności podatnikiem VAT, gdyż czynność wniesienia aportu zalicza się do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych (na podstawie umowy spółki). Zatem wniesienie aportem dokumentacji projektowej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23%.

Z ugruntowanego orzecznictwa wynika, że suma wartości nominalnej udziałów wydawanych za wkład niepieniężny stanowi kwotę brutto, bowiem zgodnie z art. 29a ust.1 i ust.6 ustawy VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, przy czym podstawa opodatkowania nie zawiera podatku VAT. Zatem wartość aportu jest kwotą brutto, a przyznany udział uwzględnia już w swej wartości kwotę podatku (postanowienie NSA z 31 marca 2014 roku, sygn. akt I FPS 6/13 odmawiające podjęcia uchwały w składzie 7 sędziów, w którym Sąd jednak wskazał, że na gruncie obecnych przepisów ustawy właściwa pozostaje wykładnia zaprezentowana w wyroku NSA z 14 sierpnia 2012 roku, sygn. I FSK 1405/11).

Natomiast w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust.7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (art.91 ust. 7d ustawy o VAT).

Zatem Gmina może dokonać korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana przeznaczenia (np. jeśli przekazanie aportu nastąpiło w kwietniu 2016 roku, to korekty należy dokonać w deklaracji VAT za kwiecień 2016 roku).

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.5 ust.1 pkt1, art.7ust.1 i art.8 ust.1 pkt 1, art.29a ust.1 i ust.6, art.91 ust.7d ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.