Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , OŚWIATA I KULTURA

March 31, 2017

Opodatkowanie przez gminę wpłat rodziców za dowóz dzieci do szkoły

0 1006

Gmina w ramach działalności statutowej ma obowiązek dowożenia dzieci z terenu Gminy do szkoły powyżej 3 km od miejsca zamieszkania dziecka, natomiast dzieci dowożone do szkoły do 3 km jest odpłatne, rodzice uiszczają wpłaty do Gminy jako darowizna i nie ujmujemy w rejestrze sprzedaży Gminy. Wpłaty są zbierane przez sekretarkę w szkole i wpłacane na rachunek bankowy Gminy zbiorczo. Czy te wpłaty przyjmujemy prawidłowo? Czy do wpłat dokonywanych przez rodziców jest potrzebna kasa fiskalna?

ODPOWIEDŹ

Wpłaty należy traktować jako zapłatę za świadczenie usług transportu pasażerów, tj. dowozu dzieci do szkół, nie są to darowizny ze strony rodziców. Jeżeli wpłaty będą dokonywane przelewem, nie muszą być rejestrowane na kasie fiskalnej.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art.15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art.15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ustawa o samorządzie gminnym stanowi, iż do podstawowych zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej. Obowiązek zapewnienia przez gminę bezpłatnego transportu do szkoły wynika natomiast z ustawy o systemie oświaty. Na podstawie tej ustawy, droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:

  • 3 km – w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych;

  • 4 km – w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów.

Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka przekracza w/w odległości, obowiązkiem Gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu.

Jak wynika z przepisów, dowóz dzieci do 3 km nie jest zadaniem własnym Gminy, a usługą dowozu transportu, za które rodzice uiszczają odpowiednie opłaty. Wpłaty te nie mogą być traktowane jako darowizna. Celem darowizny jest przysporzenie korzyści obdarowanemu, a darczyńca nie otrzymuje za swoje świadczenie ekwiwalentu. W sytuacji opisanej w pytaniu, rodzice wpłacają kwoty na dowóz dzieci w szkole. W związku z tym, że są pobierane opłaty, Gmina powinna ująć te kwoty w rejestrze sprzedaży i deklaracji.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług pod poz. 155-157 wymienione zostały:

  1. transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski - PKWIU 49.31

  2. usługi taksówek osobowych - PKWIU 49.32

  3. pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany - PKWIU 49.39

Tak więc, usługi dowozu dzieci do szkół mieszczą się w grupowaniu PKWiU 49.31.21.0 i są opodatkowane zgodnie z pozycji 155 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług stawką podatku w wysokości 8%.

Odnośnie rejestracji wpłat rodziców na kasie fiskalnej, to można jedynie zastosować zwolnienie z ewidencjonowania, jeżeli Gmina (świadczący usługę) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. W przeciwnym razie konieczna będzie ewidencja wpłat na kasie fiskalnej.

EWIDENCJA W DEKLARACJI: W deklaracji VAT-7 (17) świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 8% należy wykazać w pozycji 17 podstawa opodatkowania, w pozycji 18 podatek należny.

Karol Zen

Podstawa prawna: art.5 ust.1, art.8 ust.1, art. 15 ust.1, ust.2 i ust. 6 i art.41 ust.2 ustawy o VAT, pozycja 39 załącznika w związku z § 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, art.17 ust.2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.