Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

November 15, 2016

Opodatkowanie przez Gminę wykonania demontażu azbestu z nieruchomości

0 977

Demontaż przez Gminę azbestu z nieruchomości stanowiących własność prywatną za wynagrodzeniem, stanowi odpłatne świadczenie usług opodatkowanych stawką w wysokości 8%. Jednocześnie Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z usunięciem azbestu.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2016 roku nr ILPP1/4512-1-304/16-2/EB

Sytuacja Podatnika

Gmina - będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - w roku 2016 planuje zrealizować zadanie polegające na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu administracyjnego Gminy. Zadanie będzie polegało na demontażu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości prywatnych, ich zabezpieczeniu, załadunku i transporcie oraz unieszkodliwieniu na składowisku przeznaczonym do składowania wyrobów zawierających azbest. Z treści umów, jakie Gmina zamierza zawrzeć z właścicielami nieruchomości prywatnych wynika, że będą oni partycypowali w kosztach demontażu azbestu z nieruchomości stanowiących ich własność w wysokości nie mniejszej niż 15% poniesionych przez Gminę kosztów. Pozostała część wydatków Gminy zostanie pokryta z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto Właściciele będą zobowiązani do wpłaty zaliczki na konto Gminy, której rozliczenie nastąpi po realizacji i rozliczeniu zadania. Udział Mieszkańców w realizacji przedmiotowego projektu będzie dobrowolny. Wyrażenie chęci udziału w projekcie będzie oznaczało akceptację konieczności partycypacji w kosztach demontażu azbestu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą uznania czynności polegających na demontażu azbestu z nieruchomości za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od podatku i wskazania stawki podatku na ww. usługi.

Dodatkowo Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące kwestii prawa Gminy do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją czynności w zakresie demontażu azbestu.

Stanowisko Dyrektora

Należy zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina zawierając umowę z wykonawcą na usunięcie azbestu z nieruchomości należących do Mieszkańców Gminy, wejdzie w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty otrzymywane przez Gminę od Mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz Właścicieli nieruchomości. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, będą stanowić wynagrodzenie za wykonanie usługi.

W związku z powyższym dokonywane przez Mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie będą dotyczyć świadczenia usługi demontażu azbestu z nieruchomości należących do Mieszkańców Gminy, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiąże się w ramach podpisanych z Mieszkańcami umów będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w związku z ww. czynnościami wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT. Należy bowiem zauważyć, że Gmina wykonując czynności na podstawie umów cywilnoprawnych dokonuje czynności dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przechodząc natomiast do kwestii stawki podatku dla wskazanych usług demontażu azbestu, stwierdzić należy, że w oparciu o art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie demontażu azbestu, w szczególności polegające na demontażu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości prywatnych, ich zabezpieczeniu, załadunku i transporcie oraz unieszkodliwieniu na składowisku przeznaczonym do składowania wyrobów zawierających azbest, będą klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 39.00.14.0, to usługi te będą opodatkowane stawką obniżoną w wysokości 8%, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy.

Odnosząc sie natomiast do prawa odliczenia podatku z faktur otrzymanych od świadczącego usługi usuwania azbestu należy stwierdzić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stąd Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją czynności w zakresie demontażu azbestu, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Podstawa prawna: art. 5 ust.1, art. 86 ust. 1, art. 146a pkt2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.