Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , PODSTAWA OPODATKOWANIA (art. 29-32)

September 2, 2014

Opodatkowanie rekompensaty Związku Gmin w kosztach utrzymania niedochodowych kursów i połączeń komunikacyjnych

0 875

Rekompensata otrzymana od Związku Gmin na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem niedochodowych kursów i połączeń komunikacyjnych, nie jest elementem stanowiącym zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, gdyż nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, ale na pokrycie poniesionych kosztów, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2014 nr IBPP3/443-395/14/KG

Sytuacja Podatnika

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego. Zgodnie z obowiązującą umową zawartą w dniu 1 grudnia 2009 r. przez Wnioskodawcę z Związkiem Gmin „P. K. S.” z/s w C. na podstawie rozporządzenia nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego, Wnioskodawcy powierzono świadczenie usług transportu lokalnego w granicach gmin – członków Związku Gmin oraz z i do miasta. Wnioskodawca otrzymuje od Związku Gmin refundację z tytułu nierentownych przewozów i utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ulg przy sprzedaży biletów w wykonywaniu regularnych przewozów osób na terenie Związku Gmin i Miasta. Sprzedaż biletów uprawniających pasażerów do korzystania z usług transportu lokalnego świadczonego przez Wnioskodawcę prowadzona jest przez Wnioskodawcę. W wykonaniu przewozu osób na liniach komunikacyjnych M., Wnioskodawca zobowiązany jest stosować zasady odpłatności za bilety na przejazdy środkami komunikacji zbiorowej ustalone przez organy statutowe Związku Gmin w formie uchwał. Ceny biletów ustalane są przez Związek Gminny, mają charakter cen urzędowych w rozumieniu art. 8 ustawy o cenach, obejmują wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia, przez co Wnioskodawca jest narażony na osiąganie straty. Wnioskodawca nie ma bezpośredniego wpływu na ceny biletów. Dla utrzymania konkurencyjności linii autobusowych, jak również w celu pozyskania nowych pasażerów i promowania usług świadczonych w ramach sieci M., Wnioskodawca może na czas określony i działając w porozumieniu z i w ramach Związku Gmin wprowadzać ulgi (upusty) handlowe w opłatach za przejazdy.

Z tytułu świadczenia usług publicznych transportu lokalnego w ramach realizacji powierzonego zadania przez Związek Gmin na podstawie umowy z dnia 1 grudnia 2009 r., Wnioskodawcy przysługują na zasadach określonych w umowie, o której mowa wyżej, następujące rekompensaty:

  • stanowiące refundację kosztów stosowania uprawnień do ulgowych przejazdów stanowionych przez Związek Gmin i obowiązujących na jego terenie wyliczona jako różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczona wg. cen nieuwzględniających ulgi, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających ulgi;

  • stanowiące udział Związku Gmin w kosztach utrzymania kursów i połączeń komunikacyjnych niedochodowych wyliczonych jako różnica pomiędzy kosztami wykonywanej komunikacji a przychodami ze sprzedaży biletów powiększonymi o refundację z tytułu stosowania ulg ustanowionych przez Związek Gmin.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej

Z treści przepisów art. 29 ust. 1 i art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.

Uwzględniając cytowany powyżej art. 29 ustawy o VAT, obowiązujący do 31 grudnia 2013 r. oraz art. 29a ustawy o VAT, obowiązujący od 1 stycznia 2014 r., stwierdzić należy, że rekompensata, którą Wnioskodawca otrzymuje od Związku Gmin na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem kursów i połączeń komunikacyjnych niedochodowych, nie jest elementem stanowiącym zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, gdyż nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, ale na pokrycie poniesionych kosztów – wyrównanie kosztów działalności (ponoszonej straty), a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z odmienną sytuacją mamy do czynienia w odniesieniu do rekompensaty stanowiącej refundację kosztów stosowania uprawnień do ulgowych przejazdów.

Jak wskazano powyżej, otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Zatem biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, należy stwierdzić, że przedstawiona w niniejszej sprawie refundacja kosztów stosowania uprawnień do ulgowych przejazdów przyznawana w związku z wykonywaniem usług przewozu osób komunikacją miejską, jest w sposób bezwzględny i bezpośredni związana ze świadczonymi przez Wnioskodawcę na rzecz pasażerów usługami przewozu osób, bowiem ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wnioskodawca otrzymuje od Związku Gmin refundację za stosowane ulgi (upusty) handlowe w opłatach za przejazdy, co stanowi dotację lub inną dopłatę o podobnym charakterze o których mowa w art. 29 ustawy o VAT, obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. oraz art. 29a ustawy o VAT, obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., a w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna: art. 29 oraz art. 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.