Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY , OŚWIATA I KULTURA , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

October 3, 2012

Opodatkowanie sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej

0 976

Sprzedaż posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej, finansowanych przez MOPS (GOPS) oraz Dom Dziecka, na rzecz własnych uczniów oraz uczniów innych szkół, podlega zwolnieniu, natomiast usługi gastronomiczne świadczone na rzecz Starostwa Powiatowego podlegają opodatkowaniu według 8% stawki VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443-404/12-6/AW z dnia 03.08.2012 roku.

Sytuacja podatnika

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe. Prowadzi działalność edukacyjną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła prowadzi internat, w którym funkcjonuje stołówka szkolna. Stołówka i internat są integralną częścią szkoły. Wszystkie usługi wykonywane są w ramach jednego podmiotu gospodarczego, posiadającego ten sam NIP. Stołówka szkolna prowadzona jest przez personel szkoły.

Ze stołówki internatu korzystają:

  • całodzienne wyżywienie: wychowankowie internatu (będący uczniami szkoły lub nie),

  • obiady: uczniowie szkoły, nauczyciele, pozostali pracownicy szkoły, emeryci - byli pracownicy szkoły, członkowie rodzin pracowników, osoby obce, uczniowie innych szkół (w których także są stołówki); jest to więc stołówka ogólnodostępna.

Oprócz korzystania ze stołówki w internacie (osobny budynek), dowożone są stamtąd obiady do głównej siedziby szkoły dla ww. osób. W zależności od możliwości organizacyjnych szkoła przygotowuje i wydaje posiłki na zamówienia (w internacie i w szkole). Uczniowie za posiłki płacą sami, w przypadku przyznanego dofinansowania - koszty pokrywa MOPS/GOPS lub klub sportowy. MOPS (GOPS) jest jednostką budżetową. Finansuje posiłki na podstawie imiennych decyzji wystawianych rodzicom ucznia lub na podstawie przekazanej szkole zbiorczej decyzji z danego Ośrodka. Szkoła nie ma podpisanych umów czy też porozumień z MOPS (GOPS) odnośnie finansowania posiłków dla uczniów.

Dom Dziecka, który jest jednostką budżetową, wykupuje obiady w stołówce internatu dla kilku swoich wychowanków, z których część jest uczniami Wnioskodawcy, a część uczęszcza do innych szkół. Działalność Domu Dziecka nie podlega ustawie „o systemie oświaty”. Szkoła nie ma podpisanej żadnej umowy z placówką.

Wnioskodawca świadczy również usługi gastronomiczne na rzecz Starostwa na podstawie otrzymanych zamówień (w ramach zajęć praktycznych uczniów klas gastronomicznych, przygotowuje posiłki dla uczestników konferencji, narad i innych uroczystości organizowanych przez Starostwo).

W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się do Dyrektora Izby Skarbowej z zapytaniem, jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować:

  • posiłki finansowane przez MOPS (GOPS) dla własnych uczniów oraz uczniów z innych szkół,

  • posiłki finansowane przez Dom Dziecka (podlega pod Starostwo Powiatowe) dla własnych uczniów oraz uczniów z innych szkół,

  • świadczenie usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego w ramach zamówień.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Organ podatkowy wskazał, iż zgodnie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  • jednostkami budżetowymi,

  • samorządowymi zakładami budżetowymi,

  • jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wskazano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenie wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  • napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

  • napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

  • kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

  • napojów bezalkoholowych gazowanych,

  • wód mineralnych,

  • innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Ponadto organ podatkowy wskazał, że funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane.

Zdaniem organu podatkowego, czynności sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej, o ile wykonywane są na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówkę szkolną na rzecz własnych uczniów, nawet jeśli są finansowane przez MOPS (GOPS) oraz przez Dom Dziecka, spełniają przesłanki do uznania ich za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Natomiast w przypadku sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej na rzecz uczniów innych szkół, jeśli są one finansowane przez MOPS (GOPS) oraz przez Dom Dziecka będące – jak wskazał Wnioskodawca - jednostkami budżetowymi, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., przewidziane dla usług świadczonych między jednostkami budżetowymi.

Odnosząc się natomiast do świadczenia przez Wnioskodawcę usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego na podstawie zamówień, organ podatkowy zauważył, że nie korzystają one ze zwolnień od podatku od towarów i usług wymienionych w ustawie i przepisach wykonawczych. Starostwo Powiatowe nie jest podmiotem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Mając na uwadze, że wykonywane czynności mieszczą się wśród usług wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – są zakwalifikowane do grupowania PKWiU 56 jako usługi związane z wyżywieniem, to tym samym podlegają opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT.

Podstawa prawna: art. 8 ust. 1, art. 146a pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług  oraz § 7 ust. 1 pkt 1 i § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.