Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , AKTUALNOŚCI , PODATNICY I PŁATNICY (art. 15-18)

November 9, 2017

Opodatkowanie sprzedaży przez Powiat plotera

0 1030

Sprzedaż zbędnego środka trwałego wykorzystywanego dotychczas w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 października 2017 roku nr 0112-KDIL1-1.4012.325.2017.1.MW

Sytuacja Podatnika

Powiat posiada status podatnika VAT czynnego. Zadania w zakresie geodezji i kartografii w Starostwie Powiatowym realizowane są przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości. W latach 2011-2016 do dokonywania wydruków w tym wydziale wykorzystywane było wielkoformatowe urządzenie wielofunkcyjne – Ploter. Ploter ten był nabyty przez Starostwo w roku 2011. Starostwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tego plotera, ponieważ urządzenie to miało być i było wykorzystywane wyłącznie na potrzeby wydziału Starostwa Powiatowego realizującego zadania przypisane staroście w zakresie geodezji i kartografii. Dodać należy, że ploter nie był wykorzystywany do świadczenia usług komercyjnych.

Począwszy od marca 2016 r. Starostwo do zadań w zakresie geodezji i kartografii wykorzystuje w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości inny ploter, który jest użytkowany na podstawie umowy najmu, skonstruowanej na zasadzie opłaty abonamentowej z uwagi na fakt, iż koszty wynajmu są mniejsze niż zakup nowego urządzenia i jego eksploatacja. W związku z powyższym ploter, stanowiący własność starostwa stał się bezużyteczny i zbędny. Starostwo zamierza sprzedać ploter ustalając za niego cenę rynkową w kwocie 10.000 zł.

W związku z przedstawionym przyszłym zdarzeniem Powiat zwraca się z pytaniem czy dokonując sprzedaży zbędnego środka trwałego wykorzystywanego dotychczas w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ma prawo uznać, iż sprzedaż tego urządzenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Dyrektora

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarói usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Trybunał w dniu 20 marca 2014 r. wydał postanowienie w sprawie C-72/13 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, w którym orzekł, że „dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się ona opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji takich jak te zamierzone przez gminę Wrocław, o ile sąd odsyłający stwierdzi, iż transakcje te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy oraz iż nie są wykonywane przez rzeczoną gminę w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 ust. 1 akapit pierwszy owej dyrektywy. Jeśli jednak należałoby uznać te transakcje za wykonywane przez wspomnianą gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, przepisy dyrektywy 2006/112 nie sprzeciwiałyby się ich opodatkowaniu, gdyby sąd odsyłający stwierdził, że ich zwolnienie mogłoby prowadzić do znaczących zakłóceń konkurencji w rozumieniu art. 13 ust. 2 tej dyrektywy”.

Mając na względzie powyższe należy każdorazowo badać, czy sprzedaż majątku należącego do powiatu podlega wyłączeniu z VAT. Należy pamiętać, że w każdym przypadku konieczna jest ocena spełniania przesłanek art. 9 i 13 dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednio art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) w konkretnych okolicznościach faktycznych sprawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro przedmiotowy ploter był użytkowany wyłącznie na potrzeby wydziału Starostwa Powiatowego realizującego zadania przypisane staroście w zakresie geodezji i kartografii i nie był wykorzystywany do świadczenia usług komercyjnych, zatem był wykorzystywany do działalności publicznoprawnej Powiatu (pozostającej poza zakresem uregulowanym przepisami o podatku od towarów i usług). W związku z powyższym Powiat, przy jego planowanej sprzedaży nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a tym samym sprzedaż ww. plotera nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.