Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NIERUCHOMOŚCI , INNE INTERPRETACJE I ORZECZENIA

November 27, 2014

Opodatkowanie usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi

0 992

Spółka, wykonując usługę kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na podstawie umowy zlecenia bez usługi wyceny nieruchomości, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 3 października 2014 roku nr IBPP2/443-601/14/ICz.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która świadczy usługi administrowania budynkami na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej. Do jej zadań należą takie usługi jak: obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość, w tym sprzątanie i pielęgnacja zieleni, pobór opłat z tytułu korzystania z terenu wspólnoty itp., techniczne utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym, wykonywanie drobnych napraw konserwacyjnych osobiście lub przy pomocy innych podmiotów gospodarczych.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT a świadczone usługi wykonuje odpłatnie na zlecenie. Budynki będące przedmiotem umowy o zarządzanie są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem: 112, 1122 „Budynki mieszkalne o trzech lub więcej mieszkaniach” W skład świadczonych czynności nie wchodzi usługa wyceny nieruchomości.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy usługa kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi wykonywana w ramach zawartej umowy zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną objęta jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.

Zatem zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Wobec powyższego organ podatkowy stwierdził, iż skoro, będącą przedmiotem zapytania Spółki usługę kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, na którą składają się m.in.:

  1. obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątanie i pielęgnacja zieleni, pobór opłat z tytułu korzystania z terenu wspólnoty, itp.),

  2. techniczne utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym,

  3. wykonywanie drobnych napraw konserwacyjnych (osobiście lub przy pomocy innych podmiotów gospodarczych,

należy klasyfikować według PKWiU do grupowania 68.32.11.0, a Spółka wykonuje ją na podstawie umowy zlecenia i dotyczy ona nieruchomości mieszkalnych oraz jednocześnie w jej skład nie wchodzi usługa wyceny nieruchomości, zatem będzie ona korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie wskazanego § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Podstawa prawna: § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.