Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , NIERUCHOMOŚCI

May 1, 2017

Opodatkowanie VAT czynszu dzierżawnego obwodów łowieckich

0 1217

Zbliża się termin wystawiania faktur za dzierżawę obwodów łowieckich.

W związku z tym nasunęła się następująca wątpliwość czy koszty ochrony lasu przed zwierzyną (zgodnie z paraf.5 ust.1 rozporządzenia w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, z dnia 4 grudnia 2002 roku) należy potraktować jako część czynszu dzierżawnego i opodatkować go podatkiem VAT, czy też potraktować je jako odrębne świadczenie i obciążyć nadleśnictwa kwotą kosztów odrębnym dokumentem, nie zawierającym podatku VAT?

ODPOWIEDŹ

Wydzierżawianie Obwodów łowieckich dokonywane jest w oparciu o umowy cywilnoprawne. Stroną może być odpowiednio Starosta Powiatu (w przypadku obwodów łowieckich polnych), bądź Lasy Państwowe (w przypadku obwodów łowieckich leśnych), które to zawierają umowy z kołami łowieckimi jako dzierżawcami na dzierżawę tych obiektów.

Wobec powyższego obowiązek podatkowy z zakresie podatku VAT z tytułu świadczenia usług dzierżawy spoczywa na wyżej wskazanych podmiotach. Dzierżawa obwodów łowieckich stanowi, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, świadczenie usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Kwota stanowiąca udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną stanowi element usługi dzierżawy i dla celów podatku od towarów i usług nie powinna być traktowana jako wynagrodzenie za odrębne świadczenie. Kwota stanowiąca udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, która jest wyliczana w związku z zaistnieniem określonych w ustawie Prawo leśne okoliczności nie wiąże się z wykonywaniem przez wydzierżawiającego obwody łowieckie jakichkolwiek świadczeń na rzecz nadleśnictwa, a zatem kwota udziału w kosztach ochrony lasu przez zwierzyną nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług, a w związku z tym nie należy zwiększać jej o kwotę podatku VAT. Kwota ta jako stanowiąca element czynszu dzierżawnego winna być ujęta na fakturze w wartości brutto z tytułu dzierżawy.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT wynosi 23%. Wydzierżawianie obwodów łowieckich regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy obwody łowieckie wydzierżawia się kołom łowieckim Polskiego Związku Łowieckiego.

W myśl art. 29 ust. 1 cyt. ustawy obwody łowieckie wydzierżawiają, na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego, po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz właściwej izby rolniczej:

  • obwody łowieckie leśne - dyrektor regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;

  • obwody łowieckie polne - starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej;

  • obwody łowieckie znajdujące się na terenie więcej niż jednego powiatu - starosta powiatu, na terenie którego znajduje się największa część obwodu łowieckiego.

A zatem Dyrekcja Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako wydzierżawiający obwody łowieckie leśne oraz Starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej jako wydzierżawiający obwody łowieckie polne – zawierają umowy z kołami łowieckimi jako dzierżawcami na dzierżawę tych obiektów. Przy czym, zgodnie z art. 29a ust. 3 ustawy Prawo łowieckie, w kwestiach nieuregulowanych w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące dzierżawy.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 ustawy Prawo łowieckie, w przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego dzierżawcy obwodów łowieckich obowiązani są do udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną. Udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną uwzględnia się w wysokości czynszu za dzierżawę obwodu łowieckiego, przy czym udział ten przypada w całości właściwemu nadleśnictwu. Czynsz dzierżawny zgodnie z art. 30 ust. 2A ustala się, w zależności od kategorii obwodu łowieckiego, mnożąc ilość hektarów obszaru dzierżawionego obwodu łowieckiego przez równowartość pieniężną żyta, stosując wskaźnik przeliczeniowy, który nie może być wyższy niż 0,07 q żyta za 1 hektar. W §5 rozporządzenia Ministra Środowiska z 4 grudnia 2002r. w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną przedstawiono sposób wyliczenia wysokości udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, poniesionych przez nadleśnictwo na terenie obwodu łowieckiego. W przypadku zwiększenia czynszu dzierżawnego o udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, wydzierżawiający przedstawia dzierżawcy zestawienie poniesionych kosztów.

W opisanym w pytaniu przypadku stronami stosunku zobowiązaniowego jest świadczący usługę jako wydzierżawiający oraz dzierżawcy obwodów łowieckich jako nabywcy usług. Świadczenie usługi dzierżawy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jest czynnością podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem stawką w wysokości 23%. Wartość czynszu jest określana na podstawie w/w ustawy Prawo łowieckie oraz w/w rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2002 r., z których wynika, że czynsz dzierżawny w przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego dzierżawcy obwodów łowieckich może ulec zwiększeniu o udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną.

Nadleśnictwo ponosi udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, na terenie obwodu łowieckiego, i to do niego należy ustalenie wysokości tego udziału w oparciu o § 5 w/w rozporządzenia. Kwota udziału w kosztach ochrony lasu przez zwierzyną nie stanowi zatem wynagrodzenia za świadczenie usług, a w związku z tym nie należy zwiększać jej o kwotę podatku VAT. Wydzierżawiający ma obowiązek pobrać tę kwotę, poprzez doliczenie jej do wysokości czynszu za dzierżawę obwodu łowieckiego (art. 30 ust. 1 ustawy Prawo łowieckie). W interpretacji indywidualnej nr IPPP2/443-82/13-2/BH z dnia 3 kwietnia 2013 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że: „Kwota stanowiąca udział w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną stanowi element usługi dzierżawy i dla celów podatku od towarów i usług nie powinna być traktowana jako wynagrodzenie za odrębne świadczenie”. Zatem kwota ta nie powinna być również osobno dokumentowana i jako kwota stanowiąca element czynszu dzierżawnego winna być ujęta w wartości brutto z tytułu dzierżawy.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(17) dzierżawę obwodów łowieckich opodatkowaną stawką VAT 23% należy wykazać w pozycji 19 (wartość netto)i w pozycji 20 (podatek należny).

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 5, art. 7, art. 8, art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, §5 rozporządzenia Ministra Środowiska z 4 grudnia 2002 roku w sprawie zasad kategoryzacji obwodów łowieckich, szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, art. 693 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, art. 28, art. 29, art. 30, art. 31 ustawy z dnia 13 października 1995 roku Prawo łowieckie.