Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14) , PODATNICY I PŁATNICY (art. 15-18)

June 2, 2014

Opodatkowanie VAT opłat za korzystanie z powiatowych przystanków komunikacyjnych

0 907

Opłata pobierana od operatorów i przewoźników za zatrzymanie na przystankach komunikacyjnych będzie stanowiła wynagrodzenie za usługę, polegającą na udostępnieniu tychże przystanków, przy czym działania podejmowane w tym względzie będą miały charakter działań z zakresu stosunków cywilnoprawnych.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 4 kwietnia 2014 roku nr IPTPP4/443-35/14-2/ALN.

Sytuacja Podatnika

Powiat będzie pobierał opłatę za korzystanie przez operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych z przystanków komunikacyjnych, których jest właścicielem lub zarządzającym. Opłaty te będą stanowiły dochód powiatu z przeznaczeniem na utrzymanie między innymi przystanków komunikacyjnych. Powiat zawrze z przewoźnikami umowy cywilno-prawne (nienazwane), określające szczegółowe zasady korzystania i odpłatności za korzystanie z przystanków. Za ww. należności Powiat będzie wystawiać faktury VAT, w których ustalona stawka opłaty będzie traktowana jako cena brutto. Należność te będą wykazywane w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie czy opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych położonych na terenie powiatu wnoszone przez operatorów i przewoźników będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W opisanym przypadku występuje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy działaniami Powiatu (czynnościami polegającymi na udostępnianiu przystanków komunikacyjnych), a świadczeniem wzajemnym, tj. opłatą wnoszoną przez operatora lub przewoźnika. W związku z tym ww. działania Powiatu będą stanowiły usługę w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc otrzymana opłata będzie konsekwencją wykonania świadczenia. Odpowiednie zapisy ustawy o publicznym transporcie drogowym wyraźnie wskazują, że działania podejmowane w tym względzie przez organizatora takiego transportu (jednostkę samorządu terytorialnego) mają charakter działań właściwych dla stosunków cywilnoprawnych. Po pierwsze – opłata za korzystanie z przystanków może, lecz nie musi być pobierana, a po drugie – przepisy dają możliwość zakreślenia przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego maksymalnej wartości tejże opłaty, akcentując przy tym konieczność przestrzegania niedyskryminujących zasad.

Gmina odpłatnie udostępniając przystanki operatorom i przewoźnikom będzie działała jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wykonujący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z powyższym świadczona przez Gminę usługa odpłatnego udostępnienia przystanków, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Podstawa prawna: art. 8, art. 15 ust. 1, 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.