Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY

February 28, 2013

Opodatkowanie VAT opłat za korzystanie z szalet miejskich

0 1119

Usługa polegająca na udostępnianiu przez samorządowy zakład budżetowy szaletu miejskiego i pobieraniu opłaty z tego tytułu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2013 roku nr IPTPP1/443-896/12-2/MG.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się samorządowy zakład budżetowy, którego przedmiotem działalności jest administrowanie oddanymi w zarząd zasobami mieszkaniowymi i lokalami użytkowymi na rzecz ludności. Zarząd prowadzi i obsługuje także szalety miejskie. Zadanie to powierzone zostało jednostce przez Gminę celem wypełnienia obowiązków utrzymania i eksploatacji szaletów publicznych wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wysokość opłat za korzystanie z przedmiotowych szaletów określił Burmistrz w drodze Zarządzenia. Zarządzenie nie wskazuje jednak czy określone opłaty zawierają podatek VAT.

Usługi polegające na udostępnianiu szaletu miejskiego wraz z pobieraniem opłaty zostały sklasyfikowane w PKWiU z 2008 r. w grupie o symbolu 96.09.19.0 „Pozostałe różnorodne usługi gdzie indziej niesklasyfikowane”. Jednostka obsługuje szalety publiczne oraz pobiera opłatę, która przeznaczana jest na wydatki związane z prawidłowym funkcjonowaniem szalet. Opłaty pobierane za udostępnianie szaletu miejskiego stanowią dochód własny samorządowego zakładu budżetowego.

W związku z powyższym zadano pytanie czy usługa polegająca na udostępnianiu przez samorządowy zakład budżetowy osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej szaletu miejskiego i pobieraniu opłaty z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W wydanej interpretacji organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem jednostki, że opłaty za korzystanie z szaletu miejskiego są pobierane w trybie administracyjnym a nie na podstawie umowy cywilnoprawnej. Niewątpliwie ustalenie opłaty, w drodze zarządzenia przez Burmistrza, odbywa się w trybie administracyjnym, jednakże już samo udostępnienie szaletów za opłatą, stanowi umowę wzajemną gdzie dwie strony zobowiązują się do wzajemnego świadczenia. W przedmiotowej sytuacji jedna ze stron zobowiązała się do spełnienia pewnej usługi (udostępnienie szaletu), a druga strona do uiszczenia zapłaty za tę usługę, która będzie pobierana przez zaangażowaną przez Gminę jednostkę (Zarząd).

Powyższego nie zmienia fakt, iż przedmiotowa usługa jest skierowana dla osób chcących skorzystać z tej usługi bez określenia zidentyfikowanego odbiorcy, jak również to, iż nie jest zawierana w formie pisemnej. W analizowanym przypadku mamy do czynienia z typową umową adhezyjną czyli umową zawieraną przez samo przystąpienie bez negocjowania jej postanowień. Postanowienia takich umów są przygotowywane przez jedną ze stron – druga strona może jedynie przyjąć zaproponowane jej warunki lub odmówić zawarcia takiej umowy. Ze względu na swój charakter przedmiotowe umowy często zawierane są jedynie ustnie, występują w tzw. obrocie masowym; np. komunikacja autobusowa, korzystanie z publicznego aparatu telefonicznego itp.

Zatem pobierane opłaty przez samorządowy zakład budżetowy za korzystanie z szaletów miejskich, stanowiące dochód jednostki, a nie dochód Gminy, są wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającym opodatkowaniu wg zasad obowiązujących dla tych czynności.

Podstawa prawna: art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.