Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

January 4, 2019

NR 85 (Styczeń 2019)

Organizacja imprez plenerowych a kasa fiskalna

0 1712

Świadczyłem w okresie letnim usługi w zakresie wypożyczania dmuchanych urządzeń do zabawy, urządzeń do rywalizacji. W większości urządzenia te były wypożyczane przez osoby fizyczne na prywatne imprezy urodzinowe lub plenerowe imprezy organizowane przez zakłady pracy. Na kiermaszu ogrodniczym po podpisaniu umowy ze szkołą rozkładałem jedno lub dwa urządzenia i bez biletów wpuszczałem nieodpłatnie dzieci na określony czas. Wynagrodzenie za organizację i prowadzenie imprezy otrzymałem od szkoły. Obecnie działalność jest zawieszona, pracuję na umowę o pracę. W okresie letnim ponownie wznowię działalność w tym samym zakresie. Mam wątpliwości czy nie powinienem już dawno mieć kasy fiskalnej?

ODPOWIEDŹ

Obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powstanie w dwa miesiące następujące po miesiącu, przekroczenia limitu w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w 2018 roku, ale tylko w przypadku, gdy w miesiącu, w którym wystąpi obowiązek - działalność będzie kontynuowana

UZASADNIENIE

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolniono z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2018 r.:

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2017 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz w/w osób, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczy w/w obrót w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Jednak zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. l zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

 

  • związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

 

W takim przypadku zwolnienie traci moc z chwilą wykonania tych czynności (§ 5 ust. 7 rozporządzenia).

Podstawową kwestią w opisanym przez Czytelnika przypadku jest ustalenie, czy świadczone usługi należy klasyfikować jako prowadzenie parku rozrywki jaki jest status odbiorców świadczonych przez podatnika usług oraz wysokości uzyskiwanych z tej działalności obrotów. W interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-1187/11-2/KB z 30.11.2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że „nie istnieje definicja legalna ani parku rozrywki ani wesołego miasteczka. W odniesieniu do wesołego miasteczka definicję taką przewiduje przykładowo internetowy Słownik Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) wskazując, że wesołe miasteczko to teren z urządzeniami rozrywkowymi, takimi jak karuzele strzelnice, kolejki. W tym samym słowniku nie znajdziemy definicji parku rozrywki. Natomiast sama rozrywka to coś, co służy odprężeniu, wypoczynkowi. Z kolei park można definiować jako duży ogród z alejkami i ścieżkami spacerowymi, jak również jako teren na którym zgromadzony jest sprzęt. Znaczenie obu pojęć jest bardzo zbliżone i obejmuje teren służący ogólnie odprężeniu i wypoczynkowi, na którym znajdują się określone atrakcje w tym takie jak karuzele kolejki i strzelnice”.

Jak wynika z przedstawionego przez Czytelnika opisu, urządzenia wypożyczane są w większości podmiotom gospodarczym, tj. zakładom pracy organizującym imprezy plenerowe dla pracowników i ich rodzin, szkołom i innym instytucjom, które przy organizacji różnych imprez np. kiermaszów ogrodniczych uatrakcyjniają i zachęcają klientów do zakupów wprowadzając oprócz sprzedawanych towarów dodatkowe atrakcje. Czytelnik wypożyczając posiadane urządzenia i uczestnicząc w organizacji tego typu imprez pobiera określoną w umowie kwotę. Uzyskany z tego tytułu obrót nie wypełnia przesłanek określonych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie został uzyskany z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie podlega zatem obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednocześnie nie sposób uznać, iż wypożyczanie ww. urządzeń odpowiada cytowanej powyżej definicji parku rozrywki. Działalność parków rozrywki jest to niewątpliwie działalność o określonej skali, biorąc zarówno pod uwagę obszar zajmowanego terenu, wykorzystywane urządzenia oraz towarzyszącej takiemu przedsięwzięciu infrastrukturze, dlatego świadczenie usług w zakresie udostępniania ww. urządzeń podczas imprez plenerowych (doraźnych), takich jak m.in. festyny, pikniki, prywatne imprezy urodzinowe nie jest działalnością polegającą na prowadzeniu parku rozrywki (tak w Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 18 października 2018 r., sygn. akt I SA/Sz 625/18).

W związku z powyższym, w opisanym przypadku Czytelnika obowiązują ogólne zasady (limit uzyskanych obrotów). Zatem obowiązek rozpoczęcia ewidencji za pomocą kasy powstanie po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym Czytelnik przekroczy obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania wymienionych czynności w 2018 roku.

Limit obrotów powodujący utratę zwolnienia podmiotowego wylicza się w następujący sposób: 20.000 zł / 365 dni w roku x maksymalna liczba dni sprzedaży w tym roku. Należy brać pod uwagę liczbę dni od dnia rozpoczęcia świadczenia usług dla osób prywatnych do końca roku (wraz z miesiącami zawieszenia działalności gospodarczej). Jeżeli wyliczona wyżej kwota nie została przekroczona to nie nastąpiła utrata zwolnienia podmiotowego w 2018 roku, a zatem w 2019 roku roku będzie obowiązywał nowy limit obrotu w wysokości 20.000 zł.

Jeżeli natomiast Czytelnik przekroczył limit obrotu to kasa fiskalna powinna być zainstalowania po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu przekroczenia, jednak tylko w przypadku gdy działalność jeszcze w tym miesiącu była prowadzona.

Podsumowując, w przypadku przekroczenia limitu w proporcji do okresu wykonywania czynności w 2018r., z tytułu świadczenia ww. usług na rzecz osób fizycznych, Czytelnik powinien zainstalować kasę fiskalną w dwa miesiące następujące po miesiącu przekroczenia wyliczonego obrotu, ale tylko w przypadku gdy w miesiącu, w którym wystąpił ten obowiązek - działalność była kontynuowana. W przeciwnym przypadku obowiązek stosowania kasy nastąpi z chwilą wykonania pierwszej usługi w 2019r. Brak sprzedaży, po przekroczeniu obrotów zobowiązujących do instalacji kasy, w związku z działalnością polegającą na sprzedaży sezonowej powoduje w praktyce przesunięcie obowiązkowego terminu instalacji kasy. Jeśli natomiast limit nie został osiągnięty to w 2019r. obowiązek ewidencjonowania powstanie w dwa miesiące następujące po miesiącu, w którym zostanie przekroczona kwota 20.000 zł.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 3 ust. 1 pkt 2, § 4 ust. 1 pkt 2 lit. l, § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20.12.2017r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.