Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA

June 24, 2013

Organizacja konferencji naukowo-technicznej a stawka VAT

0 1038

Związek, organizując konferencje dla podmiotów gospodarczych, winien opodatkować sprzedaż usług stawką podatku VAT w wysokości 23%, natomiast dla instytucji publicznych powinien zastosować zwolnienie od podatku VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2013 roku nr ITPP2/443-33/13/RS.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Związek, który organizuje szkolenia zawodowe, odczyty, konferencje naukowo-techniczne. Organizowana konferencja finansowana jest z wpłat uczestników. Ma charakter szkoleniowy, a uczestnicy otrzymują certyfikaty uczestnictwa. Obsługę finansowo-organizacyjną konferencji prowadzi Związek, który nie jest jednostką objętą systemem oświaty oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wykonywane usługi pozostają w bezpośrednim związku z branżą budowlaną. Konferencje nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Związek wystawił część faktur na Uczelnie, Urzędy Wojewódzkie, Powiatowe Inspektoraty Nadzoru Budowlanego i inne publiczne instytucje, które w 100% opłaciły uczestnictwo w konferencji ze środków publicznych. Pozostałe faktury wystawił na podmioty gospodarcze, tzn. spółki z o.o., spółki akcyjne, osoby prowadzące działalność, związki zawodowe, które finansują swój udział w konferencji z prywatnych środków.

Wątpliwości Związku dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla organizowanych konferencji finansowanych ze środków publicznych oraz prywatnych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług organ podatkowy zauważył, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, albo uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

  • na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

  • szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów organ podatkowy stwierdził, iż świadczona usługa nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem – jak wynika z treści wniosku – Związek nie jest podmiotem, o którym mowa w tym przepisie. Ponadto do usługi tej nie może zastosować zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b) ustawy, gdyż nie jest prowadzona w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a Związek nie uzyskał dla niej akredytacji. W sytuacji, gdy usługa jest świadczona na rzecz podmiotów gospodarczych (spółki z o.o., spółki akcyjne, osoby prowadzące działalność, związki zawodowe), które dokonują zapłaty za nią ze środków prywatnych opodatkowana jest – jak słusznie wskazał Związek - 23% stawką podatku, ponieważ usługa ta nie została wymieniona w innych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, jako czynność zwolniona od podatku lub opodatkowana stawką obniżoną. W przeciwnym przypadku, tj. kiedy należność za ww. usługę podmioty te regulują co najmniej w 70% lub w 100% ze środków publicznych (co potwierdzałoby odpowiednie oświadczenie) lub, gdy usługa ta świadczona jest na rzecz instytucji publicznych (Uczelni, Urzędów Wojewódzkich, Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego), Związek powinien wystawić faktury stosując zwolnienie od podatku odpowiednio na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. lub art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ww. ustawy.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.