Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ

September 30, 2018

Organizacja otwarcia „centrum frajdy” a stawka VAT

0 883

Proszę o określenie jaką stawkę VAT zastosować do takiej usługi: organizacja otwarcia centrum frajdy na zlecenie gminy.

ODPOWIEDŹ

Jeżeli imprezę można zaliczyć do działalność kulturalnej, to usługa ta korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Natomiast w przypadku kiedy organizacja otwarcia obiektu wiąże się z działalnością rekreacyjną wówczas podlega opodatkowaniu stawkę 8%.

UZASADNIENIE

Otwarcie placu zabaw dla dzieci jako impreza objęta działalnością kulturalną

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od podatku są usługi kulturalne świadczone przez:

  1. Podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

  2. Indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust.1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18).

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

  2. wstępu:

    • na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

    • do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

    • do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

  5. działalności agencji informacyjnych;

  6. usług wydawniczych;

  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

  8. usług ochrony praw.

Powołane regulacje wskazują, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Podmiotem, który może świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia będzie m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Wobec powyższego aby organizacja otwarcia „centrum frajdy” na zlecenie gminy była zwolniona od podatku musiałby spełniać w/w warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Organizacja otwarcia palcu zabaw dla dzieci jako impreza rozrywkowa i rekreacyjna

Na podstawie art. 41 ust. 2 (w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy) usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy opodatkowane są preferencyjną stawką VAT w wys. 8%. W poz. 183 tego załącznika wymienione zostały usługi związane z rozrywka i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych  miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne (bez względu na symbol PKWiU).

Należy wskazać, że przepisy ustawy nie zawierają definicji pojęć „rekreacja” i „park rozrywki”, aby zatem poznać ich znaczenie należy sięgnąć do wykładni językowej. Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje rekreację jako „aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu”, zaś Wielki Słownik Języka Polskiego (//www.wsjp.pl/) za rekreację uznaje „ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu”. Pod pojęciem „park rozrywki” należy rozumieć miejsce zarówno otwarte jak i zamknięte, które służy jego klientom do odprężenia się, zabawy, wypoczynku, rozrywki.

Mając na uwadze powyższe definicje za rekreację należy uznać różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu.

Z powyższego wynika, że usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu m.in. do parków rozrywki, objęte są stawką podatku w wysokości 8% na podstawie poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy. Pod pojęciem „wstępu” należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś (wg definicji wstępu ze Słownika Języka Polskiego - www.sjp.pwn.pl). Nie ma przy tym znaczenia forma biletu lub opłaty. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). W przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń lub z proponowanych zabaw przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów.

Ze wstępem w rozumieniu wymienionych przepisów związane są jednak określone świadczenia, typowe dla danego obiektu. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 30 stycznia 2014 r. sygn. akt I FSK 311/13 (dotyczącym opodatkowania podatkiem VAT usług w zakresie wstępu na siłownię), cyt.: „(...) sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową.” Tym samym, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu.

Zatem, jeśli otwarcie „centrum frajdy” wiąże się z działalnością tego obiektu, czyli organizacji zabaw i rozrywek w ramach tego obiektu, wówczas można zastosować stawkę VAT w wys. 8%.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(18) świadczenie usług na terytorium kraju zwolnionych od podatku należy wykazać w poz.10 - podstawa opodatkowania, świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane stawką w wys. 8% w poz. 17 podstawę opodatkowania oraz w poz. 18 podatek należny

Paulina Matuszewska

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 33, art. 43 ust. 17, 17a, 18, art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, art. 1 ust. 1, art. 3, art. 8, art. 9, art. 13 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.