Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , OŚWIATA I KULTURA , AKTUALNOŚCI , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

June 6, 2016

Organizowanie spektakli teatralnych na zlecenie a VAT

0 1106

Fundacja świadcząc usługi organizacji spektakli na zlecenie podmiotów zewnętrznych nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 4 kwietnia 2016 roku nr IPPP2/4512-9/16-4/BH.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Fundacja, która została powołana w celu wspierania rozwoju, twórczości oraz edukacji teatralnej. Swój cel statutowy realizuje m.in. poprzez współpracę z teatrami oraz innymi instytucjami kulturalnymi, a także sponsorami wspierającymi działalność statutową. Oprócz realizacji działań statutowych prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie organizowania spektakli teatralnych na zlecenie podmiotów zewnętrznych. W ramach świadczonych usług Fundacja aranżuje aktorów oraz ekipę techniczną konieczną do obsługi przedstawienia, zapewnia również kostiumy i rekwizyty, a także dba o kwestie związane z przestrzeganiem przepisów o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Po stronie podmiotu, który zlecił Fundacji organizację spektaklu zwykle leży zapewnienie miejsca, w którym będzie się odbywało przedstawienie, scenografii, transportu, hoteli dla aktorów i ekipy itp.

Wynagrodzenie Fundacji jest ustalane w oparciu koszty jakie musi ponieść powiększone o narzut, który ma zapewnić Fundacji zysk. W szczególności Fundacja ponosi koszty gaży aktorów, ekipy realizującej przedstawienie oraz koszty wynikające z przepisów o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Ponadto Fundacja ponosi koszty swoich pracowników lub stałych współpracowników zaangażowanych w dane usługi, a także ogólne koszty funkcjonowania Fundacji. Natomiast Fundacja w żaden sposób nie zajmuje się sprzedażą ani dystrybucją biletów wstępu na spektakle organizowane na zlecenie podmiotów zewnętrznych, ani nie czerpie żadnych przychodów ze sprzedaży biletów.

Zatem Fundacja w sposób systematyczny osiąga zyski z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie organizowania spektakli na zlecenie podmiotów zewnętrznych. Zyski te w całości są przeznaczane na pokrycie kosztów działania, np. kosztów bezpośrednich ponoszonych w związku z organizacją danego przedstawienia takich jak gaże aktorów, oraz ogólnych takich jak koszty wynagrodzeń osobowych, koszty administracyjne oraz kontynuowanie i doskonalenie dalszej działalności Fundacji.

Ponadto Fundacja nie posiada wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego jako organizacja pożytku publicznego. Niemniej jednak wskazany powyżej cel jej działania może być postrzegany jako mieszczący się w zakresie działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych. Również nie jest instytucją kultury i nie posiada wpisu do rejestru instytucji kulturalnych. Wątpliwości Fundacji dotyczą prawidłowego opodatkowania świadczonych usług.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy w pierwszej kolejności wyjaśnił, iż pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych. Zatem również fundacja, której celem statutowym jest działalność kulturalna jest instytucją o charakterze kulturalnym. Dodatkowo organ podatkowy wskazał, iż zwolnienie zawarte w tym przepisie stosuje się pod warunkiem, że podmiot wykonujący usługi o charakterze kulturalnym nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W odniesieniu, do przesłanki przedmiotowej warunkującej prawo do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) organ podatkowy wskazał, że ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Natomiast jak wynika z przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Zatem usługi o charakterze kulturalnym polegają na stworzeniu utworu lub artystycznym jego wykonaniu, a więc są przejawami działalności twórczej, podczas gdy usługi o charakterze organizacyjnym takich cech nie posiadają.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż Fundacja świadcząc usługi organizacji spektakli na zlecenie podmiotów zewnętrznych nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ww. ustawy. Bowiem nie zostały spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu. Fundacja świadczy usługi kompleksowego organizowania spektakli teatralnych, za które pobiera wynagrodzenie. Ponadto usługi te wykonywane są na zlecenie podmiotów zewnętrznych w ramach działalności gospodarczej a ich celem jest osiąganie w sposób systematyczny zysków. Oznacza to, że usługi wykonywane przez Fundację w opisanym we wniosku zakresie powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.