Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

May 1, 2016

Pełnomocnictwo związane z załatwianiem formalności dotyczących zwrotu ulgi za kasę fiskalną

0 1078

Mam od niedawna biuro podatkowe. Podatnik, który sam prowadzi swoją dokumentację i nie jest podatnikiem VAT zwrócił się z prośbą o załatwienie w urzędzie skarbowym formalności celem uzyskania zwrotu ulg za kasy fiskalne. Jakich czynności muszę dokonać? 

ODPOWIEDŹ

Należy zweryfikować czy podatnik wypełnił warunki pozwalające na uzyskanie zwrotu ulgi za kasę rejestrującą, następnie złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawierający określone w rozporządzeniu dane i załączniki wraz z pełnomocnictwem szczególnym PPS-1.

UZASADNIENIE

Z treści art. 111 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. W przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113  ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Warunki, jakie podatnik jest obowiązany wypełnić zawarte są §2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Zgodnie z tym przepisem, odliczenia kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie to, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot. Ponadto, warunkiem jest także rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, a także posiadanie dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas u podatników zwolnionych z VAT jest dokonywany na jego wniosek składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (§ 4 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Wniosek ten powinien zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej. Do tego wniosku należy dołączyć:

  1. dane określające imię i nazwisko albo nazwę podmiotu prowadzącego serwis kas, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej,

  2. oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,

  3. informacje o numerze rachunku bankowego podatnika lub jego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, na który należy dokonać zwrotu (§ 4 ust. 2 i 3).

Stosownie do zapisu art. 138a § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa strona może działać przez pełnomocnika, chyba, że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń. Aby mogła Pani podpisać i złożyć ww. dokumenty musi Pani posiadać pełnomocnictwo szczególne.

Zgodnie z art. 138 e § 1 i 2 ww. ustawy pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu.

Pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu składa się do akt sprawy według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138j  § 1 pkt 2, w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis (art. 138e § 3). Wzór pełnomocnictwa szczególnego został określony w § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 roku w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw – tj. PPS-1 (załącznik nr 1).

Podsumowując powyższe, po dokonanej pozytywnej weryfikacji spełnienia przez podatnika warunków pozwalających na uzyskanie zwrotu ulgi za kasę rejestrującą należy złożyć wniosek zawierający dane podatnika wraz z oryginałem faktury, dowodu zapłaty, informacją o podmiocie prowadzącym serwis kas i numerze konta podatnika, które musi być zgłoszone we właściwym urzędzie skarbowym. O założeniu konta należy, zatem poinformować urząd skarbowy za pomocą formularza aktualizującego CEIDG-1 (jeżeli podatnik nie zgłosił numeru konta przy wypełnianiu formalności związanych z rejestracją działalności gospodarczej). Wniosek powinien być podpisany przez Panią, jako pełnomocnika a w załączeniu złożony formularz pełnomocnictwa szczególnego PPS-1 z danymi pełnomocnika do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego i określonym zakresem pełnomocnictwa tj. do złożenia wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz składania wyjaśnień, dokumentów w celu uzyskania tego zwrotu przez podatnika.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), art. 138a § 1 i 2, art. 138 e § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.), § 2, § 4 ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r., w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2013r., poz. 163), § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (Dz. U. z 2015 r., poz. 2330).