Podstawą opodatkowania w VAT jest rzeczywista kwota należna z tytułu sprzedaży, zatem w przypadku promocyjnej sprzedaży towarów za symboliczną cenę, podstawą opodatkowania (obrotem) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał (symboliczna kwota).
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2014 roku nr ILPP2/443-88/14-3/AK.
Stanowisko Podatnika
Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się sprzedażą materiałów wykończeniowych do dachów, która w ramach akcji marketingowej sprzedaje towary za 1 grosz klientom dokonującym zakupu określonej ilości produktów według cen ofertowych. Zasady akcji marketingowych określone są każdorazowo w regulaminie promocji, przy czym sprzedaż nie jest prowadzona dla podmiotów powiązanych ze spółką. Spółce nasunęły się wątpliwości, jaka powinna być wysokość podstawy opodatkowania towarów sprzedanych za 1 grosz.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Dyrektor podkreślił, iż podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, która jest otrzymywana za dostawę towarów. W konsekwencji, spółka określając podstawę opodatkowania powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. Regulacje ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny nawet, gdy jest ona znacznie niższa od rzeczywistej wartości towaru lub usługi.
Organ podatkowy może jednak określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej w sytuacji, gdy istniejące pomiędzy podmiotami powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, wpływają na ustalenie wysokości ceny (co nie miało jednak miejsca w przedmiotowym przypadku).
Podstawa prawna: art. 29a ust. 1, art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.