Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , AKTUALNOŚCI

November 16, 2016

Podstawa opodatkowania VAT kompleksowej usługi oczyszczania ścieków

0 922

Podstawą opodatkowania dla świadczonej przez Gminę kompleksowej usługi oczyszczania ścieków, jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 8 listopada 2016 roku nr 1061-IPTPP3.4512.578.2016.1.MJ.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która będzie realizować projekt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach należących do mieszkańców Gminy. Budowa oczyszczalni oraz ich udostępnienie odbywa się w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Natomiast Gmina to zadanie realizuje na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z Mieszkańcami.

Przedmiotowa Inwestycja będzie realizowana przez Gminę ze środków Programu rozwoju Obszarów Wojskich oraz środków uczestników projektu. W związku z tym Mieszkańcy wnoszą opłaty na rzecz Gminy na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę na Mieszkańca plus należny podatek VAT. Zobowiązanie się Mieszkańca do wniesienia opłaty jest warunkiem koniecznym powstania i eksploatacji oczyszczalni na jego posesji. Same umowy nie są zawierane w formie pisemnej niemniej warunkiem wybudowania oczyszczalni na posesji jest podpisanie i przekazanie przez mieszkańca Gminie stosownych oświadczeń w formie pisemnej.

Istotę programu budowy oczyszczalni na posesjach Mieszkańców przez Gminę można określić jako świadczenie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków. W jej ramach Gmina wykona następujące czynności:

  • montaż oczyszczalni na nieruchomościach stanowiących własność Mieszkańców,

  • udostępnienie oczyszczalni Mieszkańcom do korzystania przez 5 lat od dnia odbioru technicznego urządzenia,

  • zapewnienie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład oczyszczalni w ramach serwisu gwarancyjnego udzielonego Gminie przez wykonawcę,

  • okresowe monitorowanie wykonywanej we własnym zakresie przez Mieszkańca bieżącej obsługi oczyszczalni przez 5 lat od dnia odbioru technicznego.

W zakres usługi Gminy nie wchodzi natomiast bieżąca obsługa przydomowej oczyszczalni ścieków, w tym okresowy wywóz powstałych w zbiornikach osadów. Czynności te Mieszkańcy powinni wykonywać we własnym zakresie zgodnie z przeznaczeniem oczyszczalni oraz instrukcją jej obsługi i korzystania. Mieszkańcy są upoważnieni do realizowania tych czynności za pośrednictwem osób trzecich, w tym do zlecenia ich Gminie.

Ponadto oczyszczalnia pozostaje własnością Gminy, nie jest przenoszona na mieszkańca. Gmina zachowuje też prawo do rozporządzania inwestycją. Z tego też względu Mieszkańcy nie są upoważnieni do rozporządzania faktycznie czy prawnie, nie mogą w żaden sposób bez zgody Gminy ingerować w oczyszczalnię, przyłączać ich do innych instalacji. Jednocześnie Mieszkańcy ponoszą wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z oczyszczalni, w tym koszty wynikające z bieżących napraw i konserwacji nieobjętych gwarancją, a także umawiają Gminie kontrolę i monitoring sposobu korzystania oraz dokonywanie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład oczyszczalni w ramach gwarancji.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy podstawą opodatkowania dla świadczonej przez Gminę kompleksowej usługi oczyszczania ścieków jest opłata danego mieszkańca powiększona o kwotę należnego podatku VAT?

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa organ podatkowy stwierdził, iż podstawą opodatkowania dla świadczonej przez Gminę kompleksowej usługi oczyszczania ścieków, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, stosownie do art. 29a ust. 1 ww. ustawy, w przedmiotowej sprawie, w przypadku świadczenia przez Gminę usługi na rzecz mieszkańca, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest kwota należna z tytułu sprzedaży określona w umowie z mieszkańcem, tj. całość kwoty wpłaty mieszkańca na rzecz Gminy, która zostanie na podstawie umowy uznana za płatność za wykonaną przez Gminę na rzecz mieszkańca usługę, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Podstawa prawna: art. 29a ust.1 ustawy z dnia 11marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.