Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ

February 1, 2017

Podstawa opodatkowania VAT w przypadku sprzedaży po cenie promocyjnej

0 817

Jestem czynnym podatnikiem VAT prowadzącym stok narciarski. W obecnym sezonie zimowym planujemy wraz z przedsiębiorstwem Polskie Koleje Małopolskie (PKM) przeprowadzić wspólną kampanię promocyjną która ma służyć obu podmiotom w pozyskaniu większej liczby klientów. Promocja będzie polegała na tym, że każda osoba, która wylegitymuje się biletem zakupionym w PKM w terminie objętym promocją, będzie uprawniona do zakupu biletu wjazdu na stok narciarski w promocyjnej cenie 1 grosz dla każdego z pasażerów. Czy pod względem podatkowym możemy przeprowadzić taką promocję? Czy osoba uprawniona do skorzystania z promocji musi dokonać minimalnego zakupu, np. wjazdów za 20 zł, czy też możemy sprzedawać takie bilety na wjazdy promocyjne tylko na podstawie okazania biletu kolejowego PKM? 

ODPOWIEDŹ

W przypadku sprzedaży towarów lub usług po cenach promocyjnych, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) stanowi rzeczywista kwota żądaną od nabywcy, w tym przypadku zastosowana cena promocyjna. Tylko w szczególnych przypadkach, gdy transakcja zachodzi pomiędzy podmiotami powiązanymi o których mowa w art.32 ust.1 i ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, podstawę opodatkowania organ podatkowy określa zgodnie z wartością rynkową.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (UPTiU), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z treści art. 29a ust. 1 UPTiU wynika, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2–5, art. 30a–30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W przypadku natomiast, gdy pomiędzy kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy a wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z  art.  86, art.  86a, art.  88 i  art. 90 oraz z  przepisami wydanymi na podstawie art.  92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego,

  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z  art.  86, art.  86a, art.  88 i  art. 90 oraz z  przepisami wydanymi na podstawie art.  92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z  przepisami wydanymi na podstawie art.  92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Z powołanych przepisów wynika, że przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży. W Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lutego 2015 roku, sygn. IPPP2/443-1235/14-2/BH czytamy „(...) należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe należy mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje”.

Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku”.

Zatem, poza ograniczeniami dotyczącymi podmiotów powiązanych, przepisy ustawy nie przewidują innych w zakresie swobody kształtowania cen i relacji biznesowych z klientami. Możliwa jest zatem sprzedaż po cenie niższej i znacznie odbiegającej od cen regularnie stosowanych przez podatnika. Podstawę opodatkowania stanowi kwota należna podatnikowi z tytułu sprzedaży biletu.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(17) Sprzedaż opodatkowaną stawką 8% należy wykazać w poz.17 (podstawa opodatkowania) i w poz.18 (podatek należny), sprzedaż ze stawką 23% należy wykazać w poz.19 (podstawa opodatkowania i w poz.20 (podatek należny).

Dorota Mróz

Biegły Rewident

Podstawa prawna: art.5 ust.1 pkt.1, art. 29a ust.1, art.32 ust.1 i 2 ustawy o VAT.