Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWE NABYCIE TOWARÓW , TRANSPORT , PODSTAWA OPODATKOWANIA (art. 29-32)

May 31, 2013

Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu

0 993

Do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu samochodowego należy ująć wartość opłaty recyklingowej, natomiast nie wlicza się opłaty administracyjnej za wydanie tablic rejestracyjnych.

Takie stanowisko zaprezentowane w poniższym streszczeniu interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2013 roku nr ILPP4/443-511/12-2/BA zajął w Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu oraz m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 września 2012 roku nr ITPP2/443-725/12/MD.

Sytuacja podatnika

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć pojazdów samochodowych. W wyniku dokonanej dostawy, pojazdy te są przemieszczane na terytorium kraju z innego państwa Unii Europejskiej. W związku z tymi transakcjami, Spółka ponosi na terytorium kraju m.in. opłatę recyklingową oraz opłatę administracyjną za wydanie tablic rejestracyjnych.

Wątpliwości Spółki dotyczą stwierdzenia, czy ww. opłaty poniesione w Polsce należy dodać do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć pojazdów samochodowych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Z obowiązującego art. 31 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powiększa się, jeśli elementy te nie zostały już uwzględnione w kwocie, którą nabywca obowiązany jest zapłacić z tego tytułu, o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Natomaist warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu jest jego zarejestrowanie i zaopatrzenie w zalegalizowane tablice rejestracyjne, które muszą być zamieszczone na pojeździe oraz wydany dowód rejestracyjny pojazdu, który stwierdza dopuszczenie pojazdu do ruchu. Łączne spełnienie ww. warunków powoduje dopuszczenie pojazdu do ruchu na terytorium kraju. Zatem opłata za wydanie tablic rejestracyjnych nie jest bezpośrednio związana z przemieszczeniem towarów z innego kraju unijnego do Polski w wyniku dokonanej dostawy, tym samym nie powinna być ujmowana w postawie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 ww. ustawy.

W odniesieniu natomiast do kwestii wliczania do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć pojazdów samochodowych poniesionej na terytorium Polski opłaty recyklingowej wskazać należy, że uiszczenie tej opłaty jest obowiązkiem nałożonym na podmiot wprowadzający dany pojazd na terytorium kraju. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, wprowadzający pojazd, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, jest obowiązany do wniesienia, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju.

Obowiązek uiszczenia ww. opłaty wiąże się z wprowadzeniem pojazdu, jego wewnątrzwspólnotowym nabyciem lub importem pojazdu, a nie z jego rejestracją na terytorium kraju. W związku z powyższym, uiszczenie opłaty recyklingu jest obowiązkiem nałożonym na wprowadzającego pojazd, a zatem zwiększa ona podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru.

Podstawa prawa: art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.